Sonia Rykiel lingeriecollectie voor H&M
Door FashionUnited
bezig met laden...
In februari 2010 volgt een nieuwe collectie met knitwear en accessoires voor dames en meisjes (1,5 tot 8 jaar). Sonia Rykiel (79, opvallend rood haar), die in mei 1968 -tijdens de studentenrellen- haar eerste winkel opende in Parijs, werd wereldberoemd met haar gebreide truien. Kenmerkend is de vrolijkheid, de strepen, zwart als basis, afbeeldingen van vrolijke gezichten, lippen en fruit en de naar buiten gekeerde naden. Gevraagd naar haar publiek zei ze vorig jaar in een interview dat zij mode maakt voor 'fantastische' vrouwen. "Schrijvers, politici, moeders, alle vrouwen. Ik heb ze kleren gegeven waarin ze kunnen bewegen. Ik heb ze de totale vrijheid gegeven."
Het Rykiel-concern is het enige in Frankrijk dat nog in familiebezit is en geheel zelfstandig opereert. Sonia Rykiel heeft zo'n 700 verkooppunten wereldwijd en een geschatte jaaromzet van zo'n 100 miljoen euro. Ter ere van het 40-jarig jubileum van het merk was er afgelopen voorjaar een tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratifs.
Sinds de samenwerking van H&M en Karl Lagerfeld in 2004 brengt de Zweedse keten vrijwel ieder seizoen een nieuwe designercollectie op de markt. Na die van Chanel-voorman Lagerfeld (wat hem overigens indertijd op veel kritiek kwam te staan, het zou afbreuk doen aan zijn imago en aan dat van de 'haute couture') waren die van het Nederlandse ontwerpduo Viktor & Rolf en Stella McCartney het meest populair. Maar ook de eenmalige collecties van Roberto Cavalli en Rei Kawakubo (Comme des Garçons) deden het goed. Vanaf 14 november as. is de nieuwste 'coöperatiecollectie' te koop: een gelimiteerde lijn in samenwerking met accessoirelabel Jimmy Choo. Het is dit jaar voor het eerst dat H&M met een accessoiresmerk samenwerkt.
Foto boven: Sonia Rykiel FW 09/10
Foto onder: Sonia Rykiel
H&M
hennesmauritz
SONIA RYKIEL