• Home
  • V1
  • Leads
  • Sonia Rykiel lingeriecollectie voor H&M

Sonia Rykiel lingeriecollectie voor H&M

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Sonia Rykiel is de volgende gastdesigner bij H&M. De aankondiging van opnieuw een grote naam die een samenwerking aangaat met de Zweedse modeketen is op zich geen groot nieuws, toch weet H&M weer te verrassen. Rykiel

gaat namelijk éénmalig een lingeriecollectie voor H&M ontwerpen en die zal straks niet alleen bij 1500 H&M-filialen, maar vanaf 5 december ook bij een aantal 'belangrijke' Sonia Rykiel-boutiques verkrijgbaar zijn. In Frankrijk is Sonia Rykiel het grootste prêt-à-portermerk met in vrijwel iedere stad een winkel.

"Het is kenmerkend voor Sonia Rykiel om aan alle vrouwen te denken, want mode draait meer om je persoonlijke instelling dan om de prijs die je ervoor kunt betalen. Deze samenwerking sluit dan ook perfect aan bij onze eigen filosofie. De ‘Sonia Rykiel pour H&M’ lingeriecollectie is de ideale manier om een groot aantal vrouwen wereldwijd kennis te laten maken met de essentie van Sonia Rykiel," zegt algemeen en artistiek directeur én dochter van de oprichtster Nathalie Rykiel in het persbericht, "het is daarbij een prachtige afsluiting van het jaar."

In februari 2010 volgt een nieuwe collectie met knitwear en accessoires voor dames en meisjes (1,5 tot 8 jaar). Sonia Rykiel (79, opvallend rood haar), die in mei 1968 -tijdens de studentenrellen- haar eerste winkel opende in Parijs, werd wereldberoemd met haar gebreide truien. Kenmerkend is de vrolijkheid, de strepen, zwart als basis, afbeeldingen van vrolijke gezichten, lippen en fruit en de naar buiten gekeerde naden. Gevraagd naar haar publiek zei ze vorig jaar in een interview dat zij mode maakt voor 'fantastische' vrouwen. "Schrijvers, politici, moeders, alle vrouwen. Ik heb ze kleren gegeven waarin ze kunnen bewegen. Ik heb ze de totale vrijheid gegeven."
Het Rykiel-concern is het enige in Frankrijk dat nog in familiebezit is en geheel zelfstandig opereert. Sonia Rykiel heeft zo'n 700 verkooppunten wereldwijd en een geschatte jaaromzet van zo'n 100 miljoen euro. Ter ere van het 40-jarig jubileum van het merk was er afgelopen voorjaar een tentoonstelling in het Musée des Arts Décoratifs.

Sinds de samenwerking van H&M en Karl Lagerfeld in 2004 brengt de Zweedse keten vrijwel ieder seizoen een nieuwe designercollectie op de markt. Na die van Chanel-voorman Lagerfeld (wat hem overigens indertijd op veel kritiek kwam te staan, het zou afbreuk doen aan zijn imago en aan dat van de 'haute couture') waren die van het Nederlandse ontwerpduo Viktor & Rolf en Stella McCartney het meest populair. Maar ook de eenmalige collecties van Roberto Cavalli en Rei Kawakubo (Comme des Garçons) deden het goed. Vanaf 14 november as. is de nieuwste 'coöperatiecollectie' te koop: een gelimiteerde lijn in samenwerking met accessoirelabel Jimmy Choo. Het is dit jaar voor het eerst dat H&M met een accessoiresmerk samenwerkt.



Foto boven: Sonia Rykiel FW 09/10
Foto onder: Sonia Rykiel
H&M
hennesmauritz
SONIA RYKIEL