• Home
  • V1
  • Leads
  • Sourcing kansen: een aantal conclusies

Sourcing kansen: een aantal conclusies

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na de afgelopen paar weken de wereld van de kleding sourcing vanuit ieder perspectief - consumenten, inkopers, leveranciers en arbeiders - te hebben bekeken, en dankzij de waardevolle inzichten van onze lezers, is gebleken dat de

recente crisis niet zozeer een probleem is, maar eerder een kans voor verandering. Dit laatste hoofdstuk in onze sourcing serie vat samen hoe.

Laten we
beginnen met de consumenten. De aanvankelijke verwarring lijkt hier te zijn vervangen door een behoefte aan meer kennis - waar komt de kleding vandaan, hoe wordt het gemaakt en begroot en hoe kunnen consumenten de gewoonten beïnvloeden die mondiaal een effect zullen hebben op arbeiders. Niet alle consumenten zijn hierin geïnteresseerd en voor sommigen is de prijs nog allesbepalend, maar een toenemend aantal stelt al de juiste vragen - in winkels en online - als ze kleding kopen.

Inkopers doen meer moeite

Steeds meer inkopers zijn opgekomen voor arbeiders in zogenaamde lagelonenlanden, afzonderlijk van de 68 grote modemerken en retailers die tot dusverre het akkoord voor brand- en bouwveiligheid in Bangladesh hebben getekend: Duitse sportgigant Adidas heeft eindelijk een vergoeding uitbetaald aan de arbeiders van PT Kizone in Indonesië en heeft de hele productieketen op zich genomen om strenger te controleren; de Japanse sportgoederen retailer Asics compenseert de families van de slachtoffers van een ingestorte fabriek in Cambodja en Primark compenseert de families van alle slachtoffers van de Rana Plaza ramp, ongeacht of zij wel of niet kleding maakten voor Primark - er gaat haast geen dag voorbij of men leest in de media over de verbeteringen die plaatsvinden.

Het kan natuurlijk altijd beter, maar er zijn kleine en middelgrote kledingmerken en retailers die niet in het nieuws komen, maar die toch stilletjes een manier hebben gevonden om eerlijke lonen en veilige productie te garanderen voor de arbeiders en producenten waar zij mee werken.

Eerlijke fabrieken bestaan

Voor iedere Ali Enterprises, Rana Plaza, PT Kizone en Tazreen Fashions (weet u nog?), zijn er leveranciers en fabrieken die het verschil proberen te maken door eerlijke lonen te betalen en voldoende medische verzorging te verschaffen, soms zelfs kinderopvang, gratis maaltijden en andere stimulansen die het welzijn van de arbeiders en daarmee hun productiviteit verhogen. Deze fabrieken bestaan in Bangladesh, Pakistan, India, China en andere sourcing landen en als er niet genoeg zijn, kunnen er wel degelijk meer worden opgericht.

Om te stellen dat tevreden arbeiders betere kwaliteit produceren is misschien te simplistisch uitgedrukt, maar het is niet ver van de waarheid. Gelukkige en gezonde arbeiders zullen per slot van rekening vaker naar hun werk gaan en op langere termijn blijven, waardoor de bedrijfskennis toeneemt. Arbeiders moeten ook leren hun werkgevers te vertrouwen en niet bang te zijn voor inkopers, hetgeen samen gaat met betere voorlichting over hun rechten en verantwoordelijkheden.

Voorlichting is van groot belang, thuis en in buitenland

Sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid moeten in het klaslokaal al ter sprake komen, niet alleen in de directiekamer. Op het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) wordt hier al aan gewerkt. "AMFI werkt er hard aan en is van plan duurzaamheid een belangrijk onderdeel te maken van het curriculum voor alle jaren en afdelingen - dat wil zeggen, ontwerp, management en branding. We proberen ook diverse methodes van delivery en discovery te vinden om zo bij de toekomstige modeprofessionals binnen te dringen. Het is vooral belangrijk dat de studenten de kansen zien als iets positiefs, niet als een extra last - wat makkelijk het geval kan zijn. We willen dat het hier om draait," zegt docent Linnemore Nefdt.

WellMade van het Fair Wear Foundation (FWF) is ook een initiatief dat zich richt op opleiding, informatie en toename van kennis. Het project zoekt momenteel naar modeprofessionals, werkzaam in alle sectoren van de Europese kledingindustrie, om deel te nemen aan een enquête. Het doel is om te achterhalen hoeveel de gemiddelde werknemer in de industrie weet over de toestand in fabrieken en hoe zij deze kunnen verbeteren. Dit zal op zijn beurt leiden tot gerichte, gratis seminars die de komende drie jaar op beurzen door heel Europa zullen worden gehouden om betere arbeidsomstandigheden in fabrieken in sourcing landen te steunen. Met dit positieve bericht concluderen we onze sourcing serie, maar we zullen jullie zoals altijd op de hoogte blijven houden met meer nieuws over dit onderwerp.

Foto: Kiesduurzamemode.nu

Tekst: Simone Preuss

Vertaling en bewerking: Wendela van den Broek
Sourcing kansen
sourcing serie
Sourcing series