Spaanse mode herstelt traag na de crisis
bezig met laden...
Toch zindert de crisis nog na en dat is te zien aan de verkoopcijfers. Uit gegevens van de Spaanse raad voor textielindustrie (Cityc) blijkt dat de verkoop in 2009 met 15,7 procent is gedaald. Hoofdoorzaak: het zwakke verbruik in het binnenland. In de export van textielproducten is een duidelijk herstel van 9,5 procent, terwijl volgens het informatiecentrum over textiel en confectie de export van kledij stagneert. Het centrum verwacht dat deze trend van licht herstel zal worden voortgezet, wat zou betekenen dat de ergste fase van de crisis is overwonnen en dat de Spaanse concurrentievoorwaarden zullen verbeteren.
Volgens de organisatoren werd de internationale kindermodebeurs FIMI in Valencia van juni laatstleden afgesloten in “een sfeer van hernieuwde hoop van de sector”. En voor het nieuwe seizoen lijken beurzen zoals Modacalzado+Iberpiel behoorlijk optimistisch. De laatste editie van de internationale modebeurs van Madrid (Salón Internacional de Moda de Madrid), een van de belangrijkste beurzen in Spanje, is met een heel gunstige balans geëindigd.
Ondertussen wijzen de resultatenrapporten van de grote ketens op een groei die niet noodzakelijk wordt veroorzaakt door het binnenlands verbruik, maar die de handel wel verstevigt. Zo is de omzet van de Inditex groep tussen 1 februari en 7 juni 2010 met 13 procent gestegen.
Mango zou de volgende vijf jaar het aantal winkels willen verdubbelen, van 1400 naar 3000, en werkt ook verder aan het project van een outlet van 10.000 vierkante meter. Bij Desigual verwacht men voor 2010 een stijging in omzet van 450 miljoen euro, dat is ongeveer 50 procent meer dan het afgelopen boekjaar.
Ook modeontwerpers bleven niet gespaard, er werden winkels gesloten en ook nieuwe winkels geopend. "Alma Aguilar en Lemoniez in Madrid en Ailanto in Barcelona zijn daar een voorbeeld van: zeer verfijnde ontwerpers die hun winkel zelf rechtstreeks beheren en producten aanbieden tegen betaalbare prijzen," legt Modesto Lomba uit, de voorzitter van Acme, de vereniging van Spaanse modeontwerpers.
Custo Dalmau geeft toe dat dit geen goede tijden zijn. “Uiteraard werd Spanje erg getroffen door de crisis maar een mens moet duidelijke prioriteiten stellen. Ik organiseer al vijf jaar modeshows in Barcelona en ik zal dat blijven doen”, zegt de ontwerper.
Voor nieuwe ontwerpers zoals Zazo&Brull is de situatie nog moeilijker. Zij beweren dat de crisis “een drastische daling van de prijs van de producten heeft veroorzaakt en er ook voor zorgt dat de meest zwakke bedrijven verdwijnen." Desalniettemin heeft het merk een nieuwe strategie aangewend door in Barcelona een eerste rechtstreeks verkooppunt te openen waar het resultaat “meer dan voldoende” was, en nu zoekt het merk naar nieuwe internationale markten.
Van onze correspondenten in Barcelona