• Home
  • V1
  • Leads
  • Specialiseren oplossing voor sportzaken

Specialiseren oplossing voor sportzaken

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Een onderneming met trendy sportkleding is de komende tijd geen vetpot. Consumenten willen functionele sportattributen, die ze pas vervangen als ze echt stuk zijn, denkt Han van Es van onderzoeksbureau Van Es Marketing. Retailer Arnoud van

Schaik is het met hem eens: “Maar als speciaalzaak heb ik sowieso een consistente omzet.”

Aan 180 ondernemers, die 224 sportzaken vertegenwoordigen, vroeg Han van Es wat voor invloed de economische malaise had op hun onderneming. “Het blijkt dat bijna de helft van de sportdetaillisten naar aanleiding van de crisis een andere koers is gaan varen,” zegt Van Es. Volgens de onderzoeker is het meer dan ooit de tijd om na te denken over de koers van de winkel. “Ja, dat moet je als ondernemer natuurlijk altijd wel doen,” erkent hij. “Maar veel ondernemers hebben aangegeven dat ze nu extra nadenken.”

In het onderzoek Marketingrapport Sportzaken 2011, betoogt het bureau van Van Es dat ondernemers minder luxe in hun assortiment moeten opnemen, en zich meer moeten gaan richten op het goedkopere segment. Ondernemers moeten minder voorraad inkopen en minder verschillende merken aanhouden. En vooral: specialiseren.

“Op internet zijn generieke producten makkelijk te vergelijken en te bestellen. Reguliere sportwinkels zijn minder uniek dan speciaalzaken en hebben een lagere klantenbinding,” legt Van Es uit. Vooral ‘voetbal’ is volgens hem een sport om momenteel je geld in te stoppen. “Eigenlijk is de verkoop van sportartikelen heel erg gerelateerd aan het succes dat Nederland behaalt in een bepaald discipline.” Moeten ondernemers dan maar vooral al het sportnieuws op de voet volgen? “Nee, want zo snel kun je je zaak niet aanpassen. Maar het is wel een handige manier om te weten of je de wind mee of tegen hebt.”

Arnoud van Schaik is een ondernemer die al een speciaalzaak heeft, BTTS Racket & Hockeyshop. De specialist in racketsport erkent dat speciaalzaken het in economisch barre tijden beter hebben dan andere sportzaken. “De omzet en het klantenbezoek is consistent, want je richt je op takken van sport die altijd wel doorgaan. Bovendien komt hier het soort mensen dat graag advies wil.”

Hippe, modische sportkleding en –artikelen verkopen, is volgens Van Es ten slotte in deze tijd ook weinig succesvol. Van Es: “Voor consumenten gaat functionaliteit voor mode. Een heel andere uitkomst dan voorgaande jaren.”

BTTS Racket & Hockeyshop
marktdata
Sportkleding
Van Es Marketing