Specsavers slaat handen ineen met Cheap Monday
bezig met laden...
De van oorsprong Britse brillenketen Specsavers - met momenteel 1400 winkels in Groot-Brittannië, Nederland, Australië, Denemarken, Finland, Ierland, Noorwegen, Spanje en Zweden - ging eerder al samenwerkingen aan met merken als Spijkers en Spijkers, Francisco van Benthum en internationaal met Karl Lagerfeld. Het bedrijf wil echter ook een jongere doelgroep aanspreken en strikte het Zweedse hipsterlabel Cheap Monday. "We raakten in contact, we hadden een meeting en toen bedachten we, dit is perfect," zegt Dahl, die met zijn collega Mia Aadland Stølen in Nederland is voor de lancering.
Cheap Monday ontwerpt collectie Specsavers
Specsavers was volgens Aadland Stølen enthousiast om een nieuwe doelgroep, jongeren, te leren kennen. "De meeste eyewearmerken hebben een brede doelgroep, omdat zowel jonge mensen als oude mensen een bril nodig kunnen hebben. Wij focussen echt op jongeren. We zitten bovenop de doelgroep, het is ontzettend belangrijk dat we als merk relevant zijn voor jongeren. Tijdens een meeting met Specsavers zei iemand, een ouder iemand, op een gegeven moment: 'Ik ken het merk eigenlijk niet'. En wij zeiden: 'Maak je geen zorgen, de meeste jongeren weten wie we zijn'."
Cheap Monday kreeg cart blanche tijdens het ontwerpproces. "Als ze grenzen zouden aangeven, zouden we niet meer onszelf zijn, en dat wilde Specsavers niet," zegt Dahl. "We werken altijd heel nauw samen met het ontwerpteam van de kleding," vult Aadland Stølen aan. "Eigenlijk zijn we één team. Omdat we brillen zien als accessoires, willen we dat de collectie aansluit op de kledingstukken. We gaan naar Stockholm, om te praten over het concept van de modecollectie. Als we terug zijn bedenken we hoe we dat kunnen vertalen naar de brillenlijn. We bespreken de kleuren, vormen en materialen."
Wat centraal staat in de lijn, zoals in alle brillencollecties van het Zweedse merk, is 'crude'. "Dat is ons signatuur, met een uitroepteken," zegt Aadland Stølen. Het komt er op neer dat de brillen er niet te gelikt uitzien. De randen zijn ruw en hoekig en de monturen mat in plaats van glanzend. Het crude-uiterlijk wordt gecreëerd door met een mes over het frame te schrapen. Aadland Stølen legt het uit: "Cheap Monday is van oorsprong een jeansmerk. Onze brillen zijn net als een spijkerbroek, het montuur wordt mooier als je het draagt. Een krasje op het montuur is niet erg." Dahl: "Veel brillen zien er chic en exclusief uit, om de hoge prijs te kunnen verantwoorden. Wij zeggen: screw de slick, polished look."
De brillen liggen vanaf vandaag in de winkels van Specsavers. Eén bril kost 139 euro, twee brillen ook.
Yasmine Esser