Speelse start 19e Amsterdam Fashion Week
bezig met laden...
De
SIS mikt op Aziatische markt
Het door de wol geverfde ontwerpduo Spijkers en Spijkers opende de modeweek vrijdagavond met een schattige zomercollectie voor hun tweede, meer commerciële, label SIS. Op de zwoele klanken van Brigitte Bardots 'Bubble Gum' uit 1965 kwamen de eerste mannequins de bune op: BB-ruitjes, blote schouders, pofmouwjes, smalle taille, wijde rokken. Volgens het persbericht verwijst de collectie naar de jonge Brigitte Bardot, toen ze nog een brunette was en voordat ze wereldberoemd werd. Naast de romantische bloesjes en korte broekjes die meer voor de Aziatische markt leken bestemd, SIS doet het momenteel vooral in Japan erg goed, waren er ook voor de (Noord-) Europese markt een aantal geschikte stukken. Zo brengt SIS ieder seizoen wel een paar draagbare pakken en natuurlijk jurken met heldere vlakverdeling, trouw aan het eigen signatuur. In totaal meer dan vijftig looks omdat diverse items in twee of drie kleuren werden geshowd. Vanuit commercieel oogpunt natuurlijk slim, maar op de catwalk minder spannend.Individuals, het modelabel van studenten van het AMFI, gaf tussen de twee hoofdacts in de Gashouder een kleine presentatie in het Transformatorhuis. Individuals bracht een overwegend witte zomercollectie met rode accenten. Het merk, dat verkocht wordt in de eigen winkel aan het Spui in Amsterdam en nog zes verkooppunten heeft, heeft inmiddels een vaste positie op de modeweek veroverd.
MaryMe-JimmyPaul sloot de avond af met een kleurrijk spektakel. Ook schattig, maar minder subtiel. Het duo, dat sinds 2008 samenwerkt, had zich laten adviseren door de Nederlandse ontwerper Bas Kosters en dat resulteerde in een vrij hysterische mix van tekenfilm tunes, bonte pruiken en een speels interactieve inzet van hoofdsponsor Vodafone. Het publiek kon de verschillende looks op de catwalk beoordelen - 'love it' or 'hate it'? - en de uitslag werd direct op een scherm getoond. 'Democratisering van de mode' was het streven volgens het bijgevoegde persbericht en de getoonde collectie een explosie van kleur, print en vorm. Harige bolle jasjes, leren hotpants, lieslaarzen, cartooneske prints, zuurstokkleuren en regenbogen. 'Hello Kitty on acid' en een hit bij het publiek.
Het catwalkprogamma duurt tot met dinsdag 16 juli. De komende dagen zijn shows te zien van Marga Weimans, Winde Rienstra, Anne de Grijff, FREDFARROWBRITTAVELONTAN en Claes Iversen. De Nederlandse herenmode-ontwerper Fransisco van Benthum keert aanstaande maandag sinds lange tijd terug op de catwalk van Amsterdam. Bij de eerste edities showde hij zijn label, dat toen nog Wolf heette, wel als onderdeel van Amsterdam Fashion Week, maar later toonde hij zijn collecties zelfstandig elders in de stad en daarna in Parijs.
Tekst: Esmerij van Loon
Fotografie: Peter Stigter