• Home
  • V1
  • Leads
  • Spijkerbroek-startpunt Sojeans: ‘Zelfs oma draagt ze’

Spijkerbroek-startpunt Sojeans: ‘Zelfs oma draagt ze’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De eerste vijfentwintig modemerken overhalen mee te werken aan de nieuwe online startplaats voor jeans, Sojeans, was het moeilijkst, vertelt mede-oprichter Sébastien Méjean. Nu heeft Sojeans een assortiment van vijfenzeventig merken,

zijn er naast de twee oprichters dertig medewerkers in dienst, is het Franse bedrijf actief in zes landen, en een investeringspartner was bereid twee miljoen euro in de onderneming te pompen. Ook een Nederlandse variant zit er aan te komen. Hoe voelt dat, vraagt FashionUnited aan Méjean."Ach, we hebben grote ambities."

Sébastien

Méjean en Raphaël Madar hebben een nieuwe jeanswebshop opgericht, genaamd Sojeans, die op basis van je persoonlijke gegevens, maten en je voorkeuren een specifiek aanbod voor je samenstelt volgens de laatste trends. Na hun afstuderen aan verschillende business schools begon het in 2010 met een pilot website Jeans-homme.fr. Negen maanden lang werd de markt getest en een financiële partner gezocht. Dat werd 360 Capital Partners, een bedrijf dat ook investeerde in de webshop Yoox.com, een voorbeeld voor de Franse heren. "Daarna hebben we de look en feel aangepast. Eigenlijk hebben we de hele site veranderd. Niets is meer hetzelfde,” legt Méjean uit aan FashionUnited.

De test-website gaat binnen een maand offline. Maar nieuw zijn de webwinkels voor Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje en België. Het doel voor de komende vijf jaar steken de jonge ondernemers niet onder stoelen of banken: een omzet van 100 miljoen euro. Wat Zalando is op schoenengebied, dat wil Sojeans voor spijkerbroeken worden. “Maar vanwege concurrentie op de markt moest Zalando uitbreiden naar ook andere mode-producten, wij zijn van plan dat niet te doen.”

Méjean loves jeans. Want iedereen draagt ze. "Mijn moeder, zelfs mijn oma. Ik zelf ook, behalve op een bruiloft," geeft de oprichter toe. "Spijkerbroeken zijn geweldig. Ze zijn al honderd jaar oud, maar ook juist zo fashionable, ze zijn casual doch klassiek. En innovatief, kijk maar wat er gaande is op het gebied van duurzame jeans met ecofriendly wassingen. Jeans vervelen nooit."

Maar een spijkerbroek is ook een lastig product, denkt Méjean. Er zijn zo veel verschillende stijlen en de pasvorm is ook niet bij iedere broek hetzelfde. Oplossing: Soselect. Wie op de online tool - te vinden op de website van Sojeans - zijn of haar maten en voorkeuren invult, krijgt tips voor de perfecte broek met denimstof. "Het is ook een manier om consumenten te overtuigen dat ze best online een jeans kunnen kopen, zonder dat ze het eerst kunnen passen."

Andere plannen van de ambitieuze Fransmannen: "Verder uitbreiden in Europa, onder andere naar Nederland, halverwege 2012. Nederland is de ideale markt, met veel grote jeans-merken." Ook zijn de ondernemers bezig met een project om duurzame jeans te steunen en er was nog iets met de distributie van de bestellingen. "Maar dat is allemaal nog geheim."

SoJeans