• Home
  • V1
  • Leads
  • Spijkers & Spijkers steekt supporter in Bavaria-tenue

Spijkers & Spijkers steekt supporter in Bavaria-tenue

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een elftal van modellen poseert in de nieuwste mode voor EK-voetbal supporters: de V-dress of Victory Dress van de Arnhemse modezussen Truus en Riet Spijkers. Een jaar lang werkte Spijkers & Spijkers in het geheim aan de jurk die binnenkort

in de supermarkt ligt, gratis bij een sixpack Bavaria bier. Maar wanneer is het EK eigenlijk? De gezusters Spijkers: “Eh...”

Tw

ee jaar geleden werd het een hype, tijdens het WK-voetbal in Zuid-Afrika: de jurk van het Nederlandse modemerk Supertrash voor biermerk Bavaria. De jurk kreeg wereldwijd aandacht toen 36 vrouwen op de tribune tijdens de wedstrijd Denemarken- Nederland hun Deense supporterskleren uittrokken om de oranje creaties te onthullen. Twee draagsters werden gearresteerd, want volgens de Fifa was de actie in strijd met het sponsorbeleid.

Voor het EK in Polen en Oekraïne was het Supertrash-virus wel uitgewerkt en wilde Bavaria een nieuwe damesoutfit voor supporters. “Want de voetballers krijgen toch ook een nieuw tenue,” redeneert Peer Swinkels, directielid van Bavaria bij de lancering van de jurk. “Dit keer wilden we een jurk gemaakt door echte designers, dus kwamen we uit bij Spijkers & Spijkers.”

De Arnhemse zussen, die eerder al een samenwerking aangingen met brillenmerk Specsavers en modeketen Claudia Sträter, hapten niet meteen toe. “We vroegen ons wel af of het bij ons past,” vertelt Riet met een alcoholvrij Bavaria-biertje in de hand. De dames deden het niet per se voor de commerciële kant van de samenwerking. En een hype zoals met de Supertrash-jurkjes verwachten ze niet. “Dat hoeft ook niet. Dit ontwerp gaat over saamhorigheid bij voetbal. En uiteindelijk vonden we het ook gewoon heel leuk om te doen,” zegt Truus. De dames hadden dan ook cart blanche gekregen van het biermerk. “We zeiden, we willen meedoen, maar dan wel op onze manier.”

Het was nog wel een uitdaging om een jurk te maken in one size fits all. Er waren lange doorpassessies waarbij de gehele vriendinnenkring van de Spijkers’ de jurk moest passen. Uiteindelijk werd het een jurk in oranje en blauw met een rood-wit-blauwe bies langs de V-hals. De onderkant is bewust blauw, zodat het – mocht het nodig zijn – afkleedt. En door de V-figuren in de jurk zullen de dragers een figuur krijgen van een omgekeerde driehoek. Want de Nederlandse dames hebben veelal brede heupen. “En mocht je het toch te strak vinden, kun je er ook prima een spijkerbroek onder dragen.”

De one size fits all-jurk zal in een oplage van 300.000 worden geproduceerd en is vanaf 7 mei voor 9,99 euro te koop in de supermarkt, met een treetje bier erbij. Wie niet kan wachten en al met Koninginnedag in de designerjurk wil pronken, kan aanstaande vrijdag 20 april naar de PC Hooftstraat in Amsterdam of naar de Markt in Eindhoven, daar worden die dag duizend jurken weggegeven in een pop-up winkel.

Update: De Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB) heeft aan Omroep Brabant al laten weten niet blij te zijn met de nieuwe Bavaria-mode. In de periode rond de eerste interland zal de KNVB kijken of er stappen tegen het jurkje genomen kunnen worden. Bavaria heeft volgens de voetbalorganisatie de hand overspeeld tijdens het WK in Zuid-Afrika.

Yasmine Esser

Bavaria
Spijkers en Spijkers
spijkers&spijkers