Sport+eve opent in Haarlem
bezig met laden...
Het moet gezegd: de winkel oogt allerminst als een traditionele sportwinkel. De paspoppen in de etalage dragen een kleurrijke driekwartbroek, snelle tassen, spannende tops en een zilveren sportjasje. Sportieve laarsjes. Achter bevindt zich een winkel vol kleur, ronde vormen, een omvangrijk aanbod en, natuurlijk, vrouwen. "Doorsnee sportwinkels zijn nog altijd vrij masculien," vindt initiatiefneemster Monique Koopman van Sport+Eve. "Wij hebben ervoor gekozen om er een echte vrouwenwinkel van te maken." Zowel aan het ontwerp en bouw van het winkelinterieur als aan de rest van het concept, werkten daarom alleen maar vrouwen mee. Alles om het beeld van de stereotiepe mannensportwinkels te vermijden. Dus staan de sportschoenen uitgestald op golvende plankjes en is er achter de toonbank een collectie van verzorgingsproducten te koop.
Ook de collectie werd zorgvuldig samengesteld. "Een verzameling boksballen en voetbalkousen doet vrouwenharten echt niet sneller kloppen," aldus Koopman. "En over het modegehalte van de gemiddelde sportzaak hoef je het niet eens te hebben." Dus zijn er, behalve fijne ski's van het vrolijke merk Roxy wel wat accessoires in de vorm van hardwaren present, maar richt de winkel zich vooral op exclusieve en onderscheidende sportkleding. Zo is de kersverse formule de enige sportwinkel in Nederland die de volledige lijn van Stella McCartney voor Adidas mag verkopen.
Behalve sportkleding en -schoenen bevat het assortiment ook volop leuke en handige accessoires als tassen, riemen, handschoenen en sjaals. Bekende merken als Adidas, Nike, Puma en Le Coq Sportif worden gecombineerd andere interessante merken als Peak en Tokido en bovendien probeert Sport+Eve het assortiment aan te vullen met nieuwe originele merken om zich zoveel mogelijk te onderscheiden: "Het is een unieke formule," zegt Koopman. "In Engeland zijn er wel een paar voorzichtige soortgelijke initatieven, zoals Sweaty Betty en She Active, maar deze winkels durven niet goed uit te pakken en onderscheiden zich daardoor niet echt van andere sportwinkels. Dat is juist waar wij op mikken: het kopen van sportkleding moet net zo leuk zijn als het winkelen in andere segmenten."
Foto: De schoenenwand in Sport+Eve.