• Home
  • V1
  • Leads
  • Steden stoppen met 'het nieuwe winkelen'

Steden stoppen met 'het nieuwe winkelen'

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De start van het project 'het nieuwe winkelen' in 2011, verliep al moeizaam. Ondernemers bleken huiverig voor verandering. Drie jaar later hebben Den Bosch en Waalwijk een streep door het project gezet. In Arnhem werd 'het nieuwe winkelen' eerder al gestaakt, door het faillissement van de Stichting

Arnhem Winkelstad. Jan de Roon, centrummanager van Waalwijk, zegt tegen het Brabants Dagblad dat de stad gaat stoppen met het project. "We blijven de ontwikkelingen volgen. Maar we gaan voorlopig terug naar 'het oude winkelen'.

Daar is op dit moment meer te winnen." Volgens de manager vergeten winkeliers, door te focussen op innovaties, om goede service te bieden, in dienst te staan van de klant en het centrum aantrekkelijker te maken.

Waalwijkse ondernemers zien meerwaarde van 'het nieuwe winkelen' niet

Het project 'het nieuwe winkelen' is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en ging in 2011 van start in Veenendaal. Het idee achter het project is dat de manier waarop consumenten hun aankopen doen de afgelopen jaren sterk is veranderd. Met 'het nieuwe winkelen' leren ondernemers hoe ze op alle veranderingen als internet en mobiele shoppingpagina’s kunnen inspelen. Na Veenendaal volgden meer steden, onder andere Arnhem, Leeuwarden, Den Bosch en Waalwijk.

Zo'n half jaar na de start van het project waren de eerste barstjes al te zien. De winkeliers zelf waren niet helemaal overtuigd van alle nieuwe snufjes en trends als een digitale spaarkaart, mobiel betalen en apps. “Op onderwerpen als elektronische klantensystemen, databases, een gezamenlijk betaalsysteem reageerden veel ondernemers terughoudend,” zei projectleider Rob Weiss toen.

Afgelopen zomer liep het project in Arnhem mis. Vanwege te weinig animo moest de Stichting Arnhem Winkelstad een faillissement aanvragen. Ook in Den Bosch waren winkeliers niet enthousiast genoeg om een 'digitaal warenhuis' te lanceren. Van de veertig retailers die zeiden mee te doen, bleven slechts een stuk of tien over. Ook Waalwijk krijgt geen gratis wifi en speciale app. Winkeliers zagen de meerwaarde niet van het project. De Roon: “We gaan eerst de kwaliteit van het centrum verbeteren. Als dat op orde is, zien we over een paar jaar wel weer of we alsnog instappen.”

Arnhem
den bosch
HBD
het nieuwe winkelen
Hoofdbedrijfschap Detailhandel
Waalwijk