• Home
  • V1
  • Leads
  • Steps vindt de jurk opnieuw uit met Addy

Steps vindt de jurk opnieuw uit met Addy

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“Een cadeautje voor de klant,” zo omschrijft Suzan Jacobs, hoofd Inkoop en Design bij Steps, de samenwerking tussen de keten en couturier Addy van den Krommenacker. Maar de collectie die gisteren in het bomvolle Muziekgebouw aan het ‘IJ werd

onthuld, is ook een reactie op grote fast fashion retailers die steeds goedkopere en slechtgemaakte kleding produceren. “Met de samenwerking willen we aantonen dat wij nog steeds mooie en liefdevol gemaakte kleding kunnen aanbieden tegen een lage prijs,” aldus Jacobs.

Ee

n jaar geleden klopte Van de Krommenacker bij Steps aan. Na zijn laatste modeshow kreeg hij zoveel respons van jonge vrouwen, dat hij op het idee kwam om een collectie te ontwerpen voor een grote modeketen. Omdat de Nederlandse retailer Steps, onderdeel van de Coltex Group, bekend staat om zijn assortiment jurken, stelde Van den Krommenacker voor om voor hen een betaalbare couturelijn te maken.

“Ik dacht meteen: ‘ja, leuk!’”, vertelt Jacobs. “Anders dan sommige andere samenwerkingen, is Addy for Steps niet met een designer, maar met een couturier.” Het klikte en zo werkten de keten en de couturier maandenlang in het diepste geheim aan de collectie. Hoewel Steps en Van den Krommenacker beiden gespecialiseerd zijn in jurken, liepen ze tijdens het productieproces wel tegen een aantal verschillen aan.

“We hebben op een nieuwe manier naar jurken leren kijken,” bekent Jacobs. “Addy heeft ons veel bijgebracht op het gebied van afwerking, materiaalgebruik, voering en baleinen. Hij heeft de collectie naar een hoger niveau getild en wilde bij alles net iets extra’s. Dat was soms ook weleens lastig. Addy wilde het liefst jurken van twintig meter stof, maar het is haast onmogelijk om dat nog betaalbaar te houden. We zijn samen gaan zoeken en hebben beiden concessies moeten doen. Hij iets minder stof, wij meer dan normaal, zodat we toch hetzelfde effect konden krijgen.”

Met een spectaculaire modeshow in de afgeladen grote zaal van het Muziekgebouw aan het ‘IJ, vol bekende Nederlandse vrouwen als Kim-Lian van der Meij, Quinty Trustfull en Miryanna van Reeden, werd de laatste van de drie kleurgroepen onthuld. Want Van den Krommenacker heeft niet één, maar drie deelcollecties voor de keten ontworpen. “We willen het liefst zoveel mogelijk verschillende vrouwen bedienen. Als we voor één kleurgroep hadden gekozen, konden nog steeds niet veel vrouwen een betaalbare Addy kopen. We wilden het juist zo compleet mogelijk doen. Met het nudethema, het bloementhema en de zwarte en blauw avondjurken heeft Addy echt zijn eigen handschrift kunnen laten zien.”

Maar Steps heeft er wel bewust voor gekozen om de collecties in een gelimiteerde oplage te verkopen om de collectie exclusief te houden. Jacobs: “Je kunt ervoor kiezen om het concept uit te buiten, maar het blijft een couturecollectie en ik vind dat je de klant het gevoel moet geven dat hij iets bijzonders koopt. In de meeste winkels hangt daarom slechts enkele stuks per item. We hopen daardoor dat de klanten naar de winkels zullen rennen.”

Addy for Steps ligt vanaf 30 maart in de winkels.

Beeld: Jeroen Snijders

Addy van den Krommenacker
I love Addy
Steps