‘Steun van overheid is cruciaal in strijd tegen namaak’
bezig met laden...
“Is
D
Toch komt het nog dagelijks voor dat reizigers teveel imitatieproducten invoeren in Nederland. T-shirts met grote merknamen zijn samen met sportkleding de populairste namaaksouvenirs, zo liet een woordvoerder van de douane onlangs aan Nu.nl weten. Op de tweede plaats staan nagemaakte kledingaccessoires, zoals riemen en haarbanden. Tassen en lederwaren staan op de derde plek, gevolgd door horloges en schoenen.
Hoeveel imitatieproducten jaarlijks ingevoerd worden in Nederland, is lastig te meten volgens de woordvoerder, omdat een klein stickertje op een groot namaakstickervel ook als een heel product telt. De meest recente cijfers stammen uit 2008. Dat jaar werden er 55,5 miljoen imitatieproducten in beslag genomen op Schiphol. Dat is een stijging van 545 procent ten opzichte van 2004, toen er nog 8,6 miljoen namaakartikelen werden ingevoerd. Het grootste gedeelte van de onderschepte namaakgoederen kwam uit China, Japan, Taiwan en de Verenigde Arabische Emiraten, zo staat in het rapport Namaakvangsten in Nederland.
Voor mode en design label Vlisco Group vormt de handel in namaakversies een ‘serieuze’ bedreiging die de groeiambities van het bedrijf ondermijnt en de werkgelegenheid aantast in Afrika en onze productieketen. Vorig jaar legde het bedrijf beslag op 120.000 meter nagemaakte bedrukte stoffen voorzien van Vlisco-labels uit China. De namaakstoffen konden worden onderschept dankzij de samenwerking tussen Vlisco en de Democratische Republiek Congo (DRC). Gezamenlijk hebben zij douaniers intensief opgeleid om namaakproducten te kunnen identificeren, waardoor er al diverse containers met imitatie Vlisco stoffen zijn onderschept.
Volgens Vlisco is steun van lokale overheden hard nodig in de strijd van het bedrijf tegen namaak. “We moedigen lokale overheden aan om de ernst van intellectuele eigendomsfraude in te zien. Een land loopt een hoop geld mis omdat namaakhandelaren geen belasting betalen. Ook gaat zo een hoop werkgelegenheid verloren,” aldus Monique Gieskes, director Brand Protection bij Vlisco.
Het opleiden van consumenten over de negatieve gevolgen van de handel in namaakgoederen, bijvoorbeeld door een reclamecampagne zoals de Nederlandse overheid, is daarin fundamenteel. Gieskes: “De consument is degene die het product koopt, echt of nep. Het is belangrijk dat het grote publiek bewust gemaakt wordt dat namaak een serieus probleem is. We willen de consument bewust laten worden van wat hij mogelijk verliest of riskeert door het kopen van namaak producten. We stimuleren overheden daarom om hen op te leiden over dit onderwerp en de consument te trainen om de authenticiteit van een product te verifiëren.”