Straatssecretaris Knapen bezoekt tassenlabel Fab
bezig met laden...
D
Volgen
Omringd door de lederen tassen, portemonnees, schoenen in de showroom van het merk vroeg Knapen het team van Fab het hemd van het lijf. Over binnen vijf jaar uitgroeien naar verkooppunten in veertien landen, een eigen fabriek op het Indonesische eiland Bali en hun groeiambities, maar ook over de obstakels waar het modebedrijf in het buitenland mee geconfronteerd wordt. Zoals de cultuurverschillen die komen kijken bij produceren in Portugal en de pondenrekening die Fab tevergeefs probeerde te openen in Engeland, omdat Britse retailers hun orders het liefst in ponden betalen.
“Dat wordt verbeterd,” zo stelde de staatssecretaris hen gerust. “De onderhandelingen lopen nog, maar we zijn bezig om het bankverkeer een stuk gemakkelijker te maken in Europa.” Knapen doelde op de gezamenlijke betaalmarkt die 1 februari 2014 in heel Europa wordt ingevoerd. Dan is er geen verschil meer tussen binnenlands en grensoverschrijdend betalingsverkeer, omdat iedereen dan gebruikt maakt van een bankrekening met de zogeheten IBAN-code: een rekeningnummer dat bestaat uit 18 cijfers en letter. Bedrijven kunnen dan met Europese overschrijvingen en incasso’s via één rekening geld ontvangen en overmaken in binnen- en buitenland.
Een nuttig gesprek, zo was na afloop van het bezoek de conclusie van beide partijen. “Voor ons is dit gesprek interessant om aan te geven tegen welke punten we aanlopen en daar oplossingen voor te bedenken, zoals de pondenrekening waarvan het ons niet lukte om die te openen,” aldus Poot. De staatssecretaris vond het prettig om punten die in Brussel op de agenda staan in de praktijk bevestigd te zien. “Als je in Brussel zit, dan zijn dit soort problemen vaak heel abstract en zijn het dikke dossiers. Maar als je hier met mensen spreekt, dan wordt het ineens heel praktisch. Dat maakt het werk dat ik in Brussel doe meteen een stuk tastbaarder. Bovendien kan ik als ik nu in een debat zit te duwen en te trekken om mijn zin te krijgen, zeggen: ‘Luister, ik was vorige week bij een bedrijf op bezoek dat er last van heeft, dus je moet er nu iets aan doen',” aldus Knapen.
Het Nederlandse tassenlabel Fab werd in 2006 opgericht door Fabienne Chapot. Nu heeft het bedrijf 350 verkooppunten in Nederland en wordt het verkocht in 14 landen wereldwijd. Naast Fab ging Knapen ook op bezoek bij 22Tracks, Jointhepipe en Vanmoof.
Foto's: Fab