Supertrash opent pop-up concept store in Antwerpen
bezig met laden...
N
Stuff and Stories verkoopt kleding met een verhaal
“De winkel is klein, 45 vierkante meter, en er hangen zo'n 250 unieke stuks. Het is gezellig druk, en dat was precies de bedoeling, knus en intiem” vertelt Kim Harmsen, internationaal marketing directeur bij Supertrash. “De items vormen ook niet echt een collectie, behalve dat alles draagbaar is in de zomer.” Wat de kleding en accessoires wél verbindt, is dat ieder stuk een verhaal vertelt.
“Van elk Supertrash item dat hier in de winkel ligt, weten wij waarom het niet in productie is gegaan. Het had bijvoorbeeld niet de juiste kleur of model voor dat seizoen, of een andere kleur was een commerciëlere keuze. Er hangen ook samples tussen,” legt Harmsen uit. “Ook de vintage items van Olcay Gulsen hebben een verhaal. Ze zijn echt door Gulsen gedragen, meestal op een voor fans bekend moment, zoals bij rode loper-events of tijdens fotoshoots.”
De vintage items die Gulsen uit haar eigen kledingkast trok om in de winkel te hangen, komen allemaal uit designer collecties. “Er hangt een zwart jurkje van Dolce & Gabbana dat Gulsen droeg op de cover van Cosmopolitan, maar ook het knalgele ontwerp van Roksanda Ilincic dat de ze droeg bij de uitreiking van de Prix de la Mode van Marie Claire en de outfit die ze ontwierp voor het twintigjarig bestaan van Disneyland Parijs,” geeft Harmsen als voorbeelden.
“De verhalen vertellen we door middel van speciale labels in de kleding en, wat betreft de vintage items, polaroids met daarop Gulsen die het item draagt,” vertelt Harmsen. “Voor de meeste items geldt trouwens: één stuk, één maat. Maar van sommige items hebben we een aantal maten.”
Stuff and Stories is winkel om in rond te neuzen
De pop-up concept store aan de Wiegstraat is anders ingericht dan klanten van Supertrash gewend zijn. “De inrichting is authentieker, met bijvoorbeeld een rieten stoel en muren die zijn behangen met pagina's uit ons magazine. Bovendien komt vrijwel alles van ons hoofdkantoor, dus we hebben bijna niets nieuws gekocht,” beschrijft Harmsen de pop-up store. “We wilden een sfeer creëren die klanten uitnodigt lekker rond te neuzen.” Om de inrichting toch enigszins rustig te houden is alles, van het vloerkleed tot het nieuwe logo, in zwart-wit uitgevoerd.
De pop-up concept store openen in Antwerpen, was een logische keuze, vertelt Harmsen. “Er is in Antwerpen al een Supertrash brandstore, hier om de hoek. Die loopt heel goed. In België hebben we veel fans die graag ons label dragen.”
Stuff and Stories in Antwerpen is een try-out voor Amsterdam, waar het label op dit moment opzoek is naar een geschikte locatie voor een zelfde concept. De Antwerpse pop-up store blijft acht maanden open.