• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOP-box: nieuw recycleconcept voor kledingwinkels

SWOP-box: nieuw recycleconcept voor kledingwinkels

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

“Op

een dag dacht ik: waar zijn we nou mee bezig? We consumeren maar, kopen kleding, gooien het weg, kopen weer nieuwe... Wordt de modebranche daar beter van? En de consument? En de wereld? Ik denk het niet.”

Aan het woord is de Rotterdamse modeondernemer René Broeders. Na een jarenlange carrière bij modebedrijven als de Bijenkorf, Perry Sport en ADLER en als zelfstandig ondernemer vijf modewinkels te hebben gerund, houdt hij zich nu bezig met duurzaamheid. Onlangs lanceerde hij op de Floriade Fashion Week de SWOP-box: een nieuwe manier van kleding recyclen voor mode-ondernemers.

Kledi

ng belandt nog veel te vaak in de prullenbak, vindt Broeders. Alleen al in Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen kilo kleding weggegooid, waarvan slechts 70 miljoen kilo wordt gerecycled, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Op duurzaamheidscongressen merkte hij dat modebedrijven zich steeds meer met het milieuvriendelijke productiemethoden bezig houden, maar dat er aan de kant van retailers en consumenten nog te weinig wordt gedaan. “Kledingkasten zijn overvol,” zegt Broeders. “Ik schrok van de cijfers van het CBS, van hoeveel kleding er de verbrandingsoven ingaat. En dat terwijl grondstoffen opraken. In feite liggen er heel veel grondstoffen op de plank. In plaats van oude kleding weg te gooien, zou de consument het moeten inleveren, zodat er weer grondstoffen bijkomen.”

Daarom heeft hij de SWOP-box in het leven geroepen: een apparaat dat retailers in hun winkels kunnen plaatsen en waar de consument gebruikte kleding in kan deponeren. Het concept is gebaseerd op een flessenautomaat. In ruil voor ingeleverde kleding krijgt de klant kassakorting op nieuwe aankopen. De restwaarde van de ingeleverde kleding gaat naar een goed doel, dat de consument zelf kan uitkiezen.

De SWOP-box wordt gesteund door cradle-to-cradle grondlegger Michael Braungart, die uitgaat van het principe dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product nuttig zouden omgezet moeten worden in een ander product. Ook econoom Herman Wijffels, zo zei hij tijdens de presentatie van de SWOP-box op de Floriade, pleit voor invoering van het concept in de modebranche. “De mens gebruikt meer dan de aarde leveren kan. Ik pleit dan ook voor een circulaire economie: we moeten grondstoffen uit eindige bronnen, terugbrengen in de kringloop. SWOP past perfect in dit plaatje,” aldus Wijffels.

Maar zitten retailers in tijden van recessie wel te wachten om tijd en geld te investeren in dit soort initiatieven? Broeders: “Ik denk dat er juist nu meer dan ooit behoefte aan duurzame initiatieven is. De tijd helpt enorm mee: de recessie duwt ons alleen maar in de rug. We moeten omdenken en nieuwe manieren verzinnen hoe we ons brood kunnen blijven verdienen. Dat merk ik ook aan de reacties van retailers: ik heb nog geen stoplicht op rood gezien. Bovendien geeft de SWOP-box retailers een groener imago.”

Op dit moment is Broenders op zoek naar een retailpartner met wie hij de SWOP-box op international niveau kan lanceren. “Het liefst willen we de samenwerking aangaan met een groot rolmodel in de modebranche. De eerste oriënterende gesprekken hebben we al gehad.”

Foto's: De SWOP-box

Recycling
swop-box