• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Awearness - FAIR FASHION Made in [Arnhem]

SWOT: Awearness - FAIR FASHION Made in [Arnhem]

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

E

erlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO- initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Dit keer: het nieuwe collectief Awearness | FAIR FASHION Made in [Arnhem].

Wat?
Het initiatief werd opgericht door communicatiespecialisten Jeannette Ooink en Wilma Mulders om ontwerpers nationaal en internationaal te promoten. Ook wil Awearness aantonen dat (Arnhemse) duurzame alternatieven bestaan die ‘fashionably en hip’ zijn. Ontwerpers die zich aansloten bij het collectief zijn: Van Markoviec, Elsien Gringhuis, Malousebastiaan, Hiernamaals, Okimono, Chris Meijers Collectie en Net A.

SW

OT(I) analyse
Strengths (sterktes):
Awearness creëert met het opzetten van een collectief een solide initiatief op het gebied van duurzaamheid. Er is namelijk een groter bereik naar de beoogde doelgroep en doordat het initiatief zich verbindt met bekende namen als Van Markoviec en startende ontwerpers Elsien Gringhuis en MalouseBastiaan staat het collectief sterker op de modekaart. Ook kan het een voordeel zijn in het buitenland omdat het collectief zich aan de stad Arnhem verbindt. Daarin gingen ontwerpers als Victor en Rolf, G+N hun voor (al dan niet duurzaam).

Weaknesses (zwaktes): Allereerst de keuze van het initiatief om in zee te gaan met jonge ontwerpers van wie het niet altijd duidelijk is of ze voldoen aan het niveau van de internationale eisen. Ten tweede het besluit zich te beperken tot Arnhemse ontwerpers, daarmee sluit het platform misschien juist ontwerpers met allure uit. Een derde vraagteken kunnen we plaatsen bij het aanprijzen van (Arnhemse) duurzame mode met termen als ‘fashionably en hip’. De term hip tast misschien de geloofwaardigheid van het platform aan; ‘Fashionably’ is toch voldoende voor wie het buitenland gaat bestormen?

Opportunities (kansen): Hoe groter de namen binnen het collectief, hoe makkelijker het is om het buitenland te bereiken, vooral als het gaat om internationale gevestigde namen uit Arnhem. Door als collectief zijn krachten te bundelen, wordt het bereik vergroot. Als het collectief zich niet zou beperken tot de in Arnhem gepositioneerden, heeft het initiatief meer actieradius en biedt het toekomst voor andere duurzame ontwerpers. Voor minder gepositioneerde ontwerpers, kan het imago van bekende ontwerpers hun positie verbeteren.

Threats (bedreigingen): Als Awearness gericht is op ‘high fashion shows’, kunnen deze shows in buitenland moeilijk haalbaar zijn, omdat het niveau van getalenteerde ontwerpers (nog) niet aan de internationale eisen voldoet. Mocht dit wel lukken, kan het platform een slechte naam krijgen als ontwerpers niet aan het juiste kwaliteiten voldoen, want elke ontwerper is verbonden aan het collectief. Ook andere acties van individuele ontwerpers kunnen het imago van het initiatief beschadigen.

Issues (kwesties): Omdat Jeannette Ooink en Wilma Mulder van Awearness Fashion communicatiespecialisten zijn, hebben zij binnen fair fashion in Nederland een goed fundament opgebouwd. Hierdoor is de kans dat het duo in staat is middels een goede campagne het buitenland te bereiken reëel. Wel moet het duo kritisch zijn en blijven over de collecties van de ontwerpers.

Foto: Awearness Fair Fashion modeshow tijdens Dag van de Duurzaamheid - Elsien Gringhuis


Awearness
SWOT