• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Beyond Skin

SWOT: Beyond Skin

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand: Beyond Skin.

Wat?
Beyond Skin brengt trendy damesschoenen die op een verantwoorde manier worden geproduceerd. Laura Straver heeft het Britse schoenemerk naar ons land gebracht: Beyond Skin is sinds 2011 verkrijgbaar via haar webwinkel: EN& (én én, een afkorting voor én ecologisch én fabulous). Prijzen van het schoeisel variëren tussen 120 en 170 euro per paar.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): De schoenen van Beyond Skin zijn 100 procent leervrij. De meeste huiden voor leer komen van dieren in de bio-industrie, waarin veel energie wordt verbruikt en co2 uitgestoten. Leer moet ook worden gelooid om het natuurlijk afbraakproces van de huid tegen te gaan. Dit looien vergt flink wat chemicaliën als chroom en koolteer. Afval - denk ook aan verf, olie en haar - wordt in productielanden als China en India vaak geloosd in de rivier, en de medewerkers - veelal kinderen - werken er zonder bescherming. Leerproductie kost ook enorm veel water. Beyond Skin maakt de meeste ontwerpen van Dinamica, een Italiaans imitatiesuède gemaakt van 100 procent gerecycled polyester. Het polyester komt onder andere van plastic Polyetheentereftalaat flessen (PET flessen). In het productieproces worden geen oplosmiddelen of giftige verfstoffen gebruikt. De schoenen worden handgemaakt in Spanje en de grondstoffen komen uitsluitend uit Europa. De zolen worden gemaakt van synthetisch rubber hars waarvan zo’n 70 procent is gerecycled, de voetbedden van 70 procent gerecycled karton, en de schoenzakken van biologisch katoen.

Weaknesses (zwakte): De naam Beyond Skin is niet heel sterk: consumenten krijgen door de naam wellicht geen associatie met schoenen. De voering van de schoenen bestaat uit imitatieleer, dat wordt gemaakt van polyurethaan (PU), en ook de hakken zijn van PU plastic. Het productieproces van PU is net als andere kunststoffen schadelijk voor het milieu. Beyond Skin zegt hier zelf over: “Hoewel PU gemaakt wordt van petrochemicaliën, kost het altijd nog minder energie, water en vervuiling dan de productie van leer. Vanuit milieuoogpunt is PU niet de meest ideale oplossing maar het is duidelijk de beste van twee kwaden.”

Opportunities (kansen): Beyond Skin brengt al jaren - sinds 2001 - trendy ecoschoenen en heeft een enorm duurzame aanpak. Het label zou ook een voorbeeldfunctie kunnen vervullen ten opzichte van andere merken. Kansen liggen er ook in uitbreiding: denk aan bijpassende riemen, tassen en portemonnees voor dames, en aan schoenen voor mannen en kinderen.

Threats (bedreigingen): Beyond Skin kan last hebben van het eco imago ‘voor geitenwollensokken-types’, voor diegenen die de schoenen nog nooit hebben gezien. Het kan zijn dat Nederlandse consument een paar schoenen van Beyond Skin te duur vindt: een mooi paar leren schoenen is bijvoorbeeld al verkrijgbaar voor 100 euro. Voor 90 procent van de Nederlanse consumenten is duurzaamheid geen overweging in het aankoopproces van nieuwe kleding, zo bleek vorige maand nog uit onderzoek van Duurzaamheidskompas. Ook moet opgemerkt worden dat leer vaak slechts als bijproduct van de veeindustrie wordt gezien.

Issues (kwesties): Goedkope producten en verantwoord produceren gaan over het algemeen niet samen. De consument moet zich ervan bewust worden dat het goedkoopste product eenvoudigweg niet op een milieuvriendelijke en duurzame wijze te produceren is.

Beyond Skin
EN&
en-enn
SWOT