• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Disismi

SWOT: Disismi

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Disismi.

Wat?
Disismi. Het lingeriemerk brengt ‘fair trade, fair made’ lingerie voor vrouwen met grote cupmaten (D t/m K). “Onze naaisters werken onder goede condities en bij zowel de inkoop, productie als verpakking wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het milieu.” Dat staat op de website van Disismi.

SWOT(I) analyse
Strength (sterkte): Disismi wordt alleen geproduceerd in fabrieken waar de naaisters werken onder menselijke omstandigheden. Het label maakt gebruik van een milieuvriendelijke print techniek: inkjet. Daardoor worden alle kleuren in één keer op de stof geprint. De stoffen en fournituren voldoen aan de Oeko-tex standaard 100, een keurmerk dat garanties geeft op het gebied van gezondheid. Disismi voert een ‘recycle serie’: een beha en slip met orchideeprint, gemaakt van een micro van gerecycled materiaal. Bij de productie van deze stof wordt onder andere 53 procent minder CO2 uitgestoten ten opzichte van de traditionele manier van produceren.

Weaknesses (zwakte): De recycle serie bestaat slechts uit één lingeriesetje. Het reguliere ondergoed is gemaakt van microfiber, vervaardigd uit aardolie. De productie van de microfiber is slecht voor het milieu en daarnaast raakt de aardolievoorraad op. Op kleine schaal recyclelen en ondertussen op grotere schaal het klimaat beïnvloeden: dat lijkt op windowdressing.

Opportunities (kansen): Disismi kan de ‘recycle serie’ uitbreiden of de micro van gerecycled materiaal gebruiken als basismateriaal voor alle producten. Het merk kan ook in aamerking komen voor de Oeko-Tex 1000 norm. Bedrijven komen in aanmerking voor de certificering als zij tenminste 30 procent van hun productie gecertifceerd hebben volgens de Oeko-Tex standard 100 én zij voldoen aan aanvullende criteria op het gebied van verantwoord produceren. Disismi dient hiervoor zijn milieu- en kwaliteitszorgsysteem uit te bouwen. Het merk moet onder meer aantonen dat het energiegebruik optimaal is en afvalwater en uitstoot goed worden verwerkt. Ook worden strenge eisen gesteld aan de veiligheid van de machines en de werkplaats. Disismi kan lid worden van Made-By, de organisatie die modemerken ondersteunt bij het realiseren van sociale en ecologische verbeteringen in hun productieprocessen. Merken die aangesloten zijn mogen het Made-by label gebruiken. Het herkenningsteken is de blauwe knoop in of aan de kleding. Als de consument deze knoop tegenkomt weet hij dat het merk zo duurzaam mogelijk produceert.

Threats (bedreigingen): Disismi zou de uitspraak ‘fair trade, fair made’ op de website beter moeten onderbouwen: op de website is voor bezoekers niet terug te vinden wat het merk precies doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Disisme zou daardoor beschuldigd kunnen worden van ‘greenwashing’ (daar is sprake als bedrijven duurzaam ondernemen gebruiken als marketingkreet), met als resultaat: imagoschade.

Issues (kwesties): Het is zaak de Unique Selling Point - hetgeen dat het bedrijf onderscheidt van de concurrentie - naar voren te schuiven. Is dit lingerie voor vrouwen met een grote cupmaat, groene lingerie, of allebei? Dat moet voor de (potentiële) klant helder zijn.
Disismi
SWOT