• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Donnadonella

SWOT: Donnadonella

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Donnadonella.

W
at?
Donnadonella is de webwinkel van Donna Darthuizen met het motto ‘Green Is So This Season’. Het aanbod bestaat uit ‘eco, green & ethical fashion’ voor dames en kinderen.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): Een huis voor nationale, maar ook internationele eco- en ‘bewuste’ modemerken. Dat is Donnadonella. Modebewuste vrouwen met een redelijke tot goed gevulde portemonnee kunnen kleding en sieraden aanschaffen van namen als VanMarkoviec (NL), Camilla Norrback (SE) en Elise Ballegeer (VS). Voor kinderen is kleding van onder meer de Dutch Design Bakery (NL), Supernatural Kids (UK) en La Queue de Chat (FR) te koop. De Nederlandse website heeft een internationaal karakter door de taalinstelling Engels. Pluspunt zijn de vele betalingsmogelijkheden.

Weaknesses (zwakte): De informatiepagina waarin uitleg wordt gegeven over leverings- en retourvoorwaarden is moeilijk te vinden - gesitueerd onder het kopje ‘Help’ onderaan de website. Dit terwijl een informatiepagina de consument bevestiging geeft en daarmee zekerheid. Wat eveneens lijkt te ontbreken is een ‘hoe, wat en waarom-pagina’ van Donnadonella. In een persbericht staat dat de designers zijn geselecteerd vanwege hun ‘groene’ filosofie: “De een doet aan milieuvriendelijk looien van leer met rabarberwortels, de ander aan het recyclen van bestaande materialen.” Bij het bekijken van het productaanbod per ontwerper verschijnt een heel korte, algemene introductie, terwijl de ‘groene’ informatie pas wordt uitgediept na verdere doorklik. Tevens ligt ruimte voor verbetering bij de segmentatie van het aanbod; een button ‘new arrivals’ ontbreekt en bij kids kan niet worden geselecteerd op maat of leeftijd. Tot slot is het de vraag of de Nederlandse consument uit de voeten kan met de enige taalinstelling Engels.

Opportunities (kansen): De webshop kan met wat kleine aanpassingen worden geoptimaliseerd, waardoor de shop gebruiksvriendelijker en dus aantrekkelijker zal zijn voor de (potentiële) klant. Donnadonella kan haar aanbod uitbreiden met schoenen, tassen en ondermode, zodat dames er terecht zou kunnen voor een compleet groene outfit. Ook kan de online shop mannenmode introduceren.

Threats (bedreigingen): De webshop bestaat nog maar een jaar. Kansen, maar ook bedreigingen liggen bij naamsbekendheid. De shop zou verloren kunnen gaan tussen het enorme aanbod op het world wide web. Om meer klanten te trekken, is een beter aanbod (meer designers) aantrekkelijk, maar wie meer namen wil trekken heeft meer klanten (meer naamsbekendheid) nodig.

Issues (kwesties): Het is zaak de Unique Selling Point - hetgeen dat het bedrijf onderscheidt van de concurrentie - naar voren te schuiven en naamsbekendheid te genereren. Naamsbekendheid zou kunnen groeien door de inzet van social media. Donnadonella is actief op Facebook en Twitter. Daarmee wordt vooral verslag gedaan van groene ‘nieuwtjes’ als de Green Fashion Competition op de Amsterdamse modeweek. Ook wordt op de website zelf een Green Gazette bijgehouden met soortgelijke informatie. Dit kan natuurlijk als leuk extraatje worden gezien door de eco-geïnteresseerde klant, maar social media zou momenteel nog beter ingezet kunnen worden als promotiemiddel (kortingcodes, polls voor klanteninformatie). Daarbij moet het voor de consument ook duidelijk blijven wat de core business is.
Donnadonella
SWOT