• Home
  • V1
  • Leads
  • Swot: eco-chique jurken La Dress

Swot: eco-chique jurken La Dress

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited 

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand de eco-chique jurken van LaDress.

Wat?
Simone van Trojen introduceerde binnen haar jurkjesconcept LaDress een serie jurken. De kledingstukken zijn vervaardigd van biologisch geteelde zijde. De stof wordt op één locatie ter wereld geproduceerd. De verwerking van de zijdedraden is gecertificeerd volgens de milieustandaarden en de stof is geverfd met de GOTS (Global Organic Textile Standard) gecertificeerde Rubia Natural Colours.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): De organic zijde is gemaakt met zijderupsen die biologisch geteelde moerbeiblaadjes eten. Ook voldoet de verwerking van de zijdedraden aan zekere milieustandaarden. De stof is geverfd met verfstoffen die op verantwoorde wijze is verkregen uit planten. Deze drie facetten brengen een certificering mee en dat geeft betrouwbaarheid weer van het productieproces. De jurken zijn ‘eco-elegant’ en kunnen hierdoor waarschijnlijk goed verkopen.

Weaknesses (zwakte): Ondanks dat LaDress een reeks eco-chique jurken biedt, lijkt dit een vorm van greenwashing. Het gaat namelijk om een kleine reeks binnen het jurkjesconcept van Simone van Trojen. LaDress geeft daarbij aan dat met deze jurken ‘de eerste stap naar een eco-elegante, fairtrade garderobe is gezet’, terwijl niet duidelijk is of de productiearbeiders in de Chinese zijdefabrieken eerlijke lonen ontvangen en ook blijft in het midden of de zijderups is uitgevlogen.

Opportunities (kansen): Doordat LaDress stimuleert een ‘eco-elegante, fair-trade’ garderobe te beginnen, kan er vraag ontstaan naar meer verantwoorde jurken. De motivatie naar de klant is voor LaDress een kans om ‘de eerste stap’ te maken op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Deze jurken kunnen de aanzet zijn tot meer gebruik van verantwoorde stoffen.

Threats (bedreigingen): Er wordt aangegeven dat er een reeks jurken is ontwikkeld, terwijl er maar één model ten toon wordt gespreid. Een reeks geeft de indruk dat er mogelijk meerdere ontwerpen bestaan. Ook zijn de jurken geverfd in slechts twee kleurstellingen, waardoor de beperkte keuze van kleur en modellen de consument kunnen weerhouden van een duurzame aankoop.

Issues (kwesties): De kleding van LaDress wordt onder verantwoorde omstandigheden in Nederland geproduceerd, waardoor het merk op het gebied van fairtrade een slag om de arm kan houden. Gezien het feit dat het merk een samenwerking heeft gevonden met Rubia, is het merk hoogstwaarschijnlijk ook in staat samenwerking te zoeken met andere leveranciers met een MVO beleid, mocht LaDress duurzaam willen ondernemen.

Yildiz Celie
La Dress
SWOT