• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Expresso ‘Extra Fair’ lijn

SWOT: Expresso ‘Extra Fair’ lijn

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand de ‘Extra Fair’ lijn van het Nederlandse modemerk Expresso Fashion.

Wat? Expresso heeft binnen de nieuwe zomercollectie een ‘Extra Fair’ lijn gelanceerd. Het gaat om ‘groene’ T-shirts in negen kleuren.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte):Duurzaam van A tot Z, noemt Expresso de lijn. Om een reden. Niet alleen wordt 100 procent biologisch en Fairtrade gecertificeerd katoen gebruikt, wat inhoudt dat er bij de teelt geen schadelijke stoffen worden gebruikt en de katoenboere en eerlijke prijs ontvangt. Het spinnen, breien en verven vindt plaats in fabrieken die werken volgens de Global Organic Textile Standard. Dat geeft de garantie op een milieuvriendelijke en veilige omgeving voor de werknemers. In het naaiatelier controleert en verbetert Expresso samen met de Fair Wear Foundation de werkomstandigheden. De volledige CO2-uitstoot van de collectie wordt gecompenseerd en er zijn uitsluitend duurzame labels en verpakkingsmaterialen gebruikt. Consumenten kunnen op de hangtag van hun ‘Extra Fair’ T-shirt precies zien welke reis hun kledingstuk heeft gemaakt.

Weaknesses (zwakte): De ‘Extra Fair’ lijn bestaat uit negen basic t-shirts in de maten S tot en met XL (maat 42), terwijl de reguliere collectie vooral bestaat uit (geprinte) tops, jurkjes en broeken en verkrijgbaar is tot en met maat 46. Het kan zijn dat de huidige klant van Expresso zich niet aangetrokken voelt tot duurzame basics en het kan ook zijn een klant die wel een T-shirt wil aanschaffen zijn maat niet kan vinden. Daarbij is de lijn slechts verkrijgbaar bij 21 van de zo’n 600 multibrandstores waar de reguliere collectie van het merk wordt verkocht.

Opportunities (kansen): Waar het de ethische en maatschappelijke verantwoordelijkheid aangaat is Expresso zich zeer bewust van mens en milieu. Het merk heeft al jaren een duurzame aanpak en creërde als een van de eerste modebedrijven een speciale, interne fair wear functie. Voor het opzetten van de Extra Fair collectie is een goede samenwerking met ontwerpers en leveranciers een voorwaarde. Het is dus een goede stap in de richting van meer kleding duurzaam van A tot Z. Expresso zou een voorbeeldfunctie kunnen vervullen ten opzichte van andere modemerken door een volledig groene collectie aan te bieden.

Threats (bedreigingen): De Expresso ‘Extra Fair’ collectie wordt klimaatneutraal aangeboden door een bijdrage aan het bosherstel project van Trees for Travel in Maleisië, het leefgebied van de Orang Oetan, zo staat in het persbericht over de lijn. Om te spreken over klimaatneutraal heeft Stichting Stimular richtlijnen gegeven en een daarvan is ‘geef aan op welke manier klimaatneutraliteit is bereikt (alleen compensatie of ook door maatregelen)’. Bedrijven kunnen met klimaatneutrale producten negatief in de media terechtkomen, als zij onvoldoende transparant zijn. In het geval van Expresso is niet duidelijk hoe groot de CO2-uitstoot precies is en of alle energiebesparende maatregelen zijn genomen met betrekking tot bijvoorbeeld de uitstoot van vervoer (van grondstoffen tot medewekers).

Issues (kwesties): Hoewel Laura Hein, Sustainability Manager van Expresso, aangeeft dat het merk nog meer verantwoorde collecties wil creëren, is het nog niet duidelijk of er een vervolg op de ‘Extra Fair’ lijn komt.
Expresso
SWOT