SWOT: Greendaddy
Door FashionUnited
bezig met laden...
Wat? Begin dit jaar, in januari, hebben de broers Rik en Cees Vegter Greendaddy.nl gelanceerd: een webshop met basics voor mannen, als boxershorts, T-shirts en sokken, van bamboe uit China.
Strength (sterkte): Geschat wordt dat bamboetextiel tot 80 procent schoner - minder mileubelastend - is dan katoen. Er zijn veel giftige insecticiden, pesticiden en kunstmest nodig bij de verbouwing van katoen, en bij de productie is het gebruik van (schaars) water enorm: voor een spijkerbroek en T-shirt - een kilo katoen - is 10.000 liter water nodig. Ook bij de productie van biologisch katoen wordt onnodig veel water gebruikt. Bamboe heeft weinig water en geen irrigatie nodig. Rik Vegter laat aan Hetkanwel.net weten dat de bamboeplantage van de Hebei Jigao Chemical Fiber Company groeit in overeenstemming met de ‘international organic standard van OCIA/IFOAM en het USDA National Organic Program’, “om te verzekeren dat de bamboe 100 procent natuurlijk groeit, zonder enige chemische pesticiden”. Doordat er geen pesticiden worden gebruikt, zijn de producten van bamboetextiel ook hypo-allergeen. En nog een aantal voordelen voor de drager van bamboetextiel: de stof ventileert, absorbeert transpiratievocht drie keer beter dan bijvoorbeeld katoen en reguleert temperatuur (zorgt bij warmte voor verkoeling en houdt bij kou warm). Het materiaal voelt ultrazacht aan, zoals zijde.
Weaknesses (zwakte): Om van het harde bamboe zacht textiel te maken, is een viscoseproces nodig waarbij sterke chemicaliën worden gebruikt. Als de chemicaliën na gebruik in de rivier worden gedumpt, is dat enorm milieubelastend. Tweede opmerking: als het eenmaal viscose is, is het niet meer met zekerheid te zeggen of het wel van bamboe komt. De vezel zou evengoed ook synthetisch kunnen zijn. Greendaddy geeft aan de gangen na te gaan van de leveranciers, voor zover dat kan, maar zegt ook dat de herkomst soms heel erg moeilijk te herleiden is. Greendaddy geeft eveneens geen inzake in het arbeidsomstandighedenbeleid.
Opportunities (kansen): Greendaddy boort een gat in de markt aan; het aanbod bamboekleding is nog niet erg groot. Er liggen kansen in uitbreiding van de collectie: denk aan dames- en kinderkleding, maar ook meer sportbasics, want door de natuurlijke eigenschappen is bamboetextiel uitermate geschikt voor sporters. Een tweede kans ligt er voor het merk in het volgende: textiel uit bamboe bestaat nog maar tien jaar (ter vergelijking: katoentextiel bestaat al duizenden jaren). Nu het materiaal beter bekend wordt, worden stappen gemaakt. In de fabriek kan worden gewerkt met gesloten systemen, zodat de afvalstoffen worden hergebruikt en niet terecht komen in het milieu. Ook gebeurt het oplossen in sommige fabrieken met natuurlijke enzymen zodat er veel minder gevaarlijke chemicaliën nodig zijn. Een voorbeeld is de sodium hydroxide toepassing, die naast bamboe tevens vaak gebruikt wordt bij de verwerking van biologisch katoen in vezels en is goedgekeurd door Global Organic Textile Standards (GOTS), een organisatie die duurzaamheidseisen stelt aan een chemische verwerking van textiel.
Threats (bedreigingen): Omdat Greendaddy geen informatie geeft over de fabrieken en het arbeidsomstandighedenbeleid, zou dat wantrouwen kunnen oproepen bij de (potentiële) duurzame klant. Als de vraag naar bamboetextiel stijgt, nu het materiaal beter bekend terrein wordt, kan bamboe duurder worden.
Issues (kwesties): Punt is dat bamboe als textiel zo nieuw is, dat er nog weinig bekend is over de daadwerkelijke milieu-impact van het viscoseproces. Opgemerkt moet wel worden dat de chemicaliën die worden gebruikt bij het maken van viscose van bamboe - te weten zwavelkoolstof en natriumhydroxide –in heel veel processen worden gebruikt, zo ook bij de productie van (biologisch) katoen. Tot slot laat bamboe zich makkelijk verven, waardoor er ook minder chemicaliën en water nodig zijn dan bijvoorbeeld bij katoen.
Bamboe
greendaddy
SWOT