• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: Kledingchecker van Goedewaar.nl

SWOT: Kledingchecker van Goedewaar.nl

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Kledingchecker van consumentenorganisatie Goedewaar.nl.

Wat?

Goedewaar onderzocht het duurzaamheidsbeleid van 200 kledingmerken. GoedeWaar.nl geeft de consument met de resultaten van dit onderzoek een instrument waarmee duurzaamheid naast prijs en kwaliteit meegenomen kan worden in de aankoopbeslissing. Deze Kledingchecker geeft inzicht in de mate van duurzaamheid op het gebied van de sociaal/economische en ecologische aspecten.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): De organisatie richt zich op de modeketen binnen Nederland en enkele internationale merken. Goedewaar.nl onderzocht in welke mate kledingbedrijven sociaal/economisch en ecologisch verantwoord zijn. De consument kan aan de hand van de Kledingchecker duidelijk zien in welke mate tweehonderd verschillende merken een maatschappelijke verantwoord beleid voeren en daarop zijn/haar kledingkeuze baseren.

Weaknesses (zwakte): Ondanks dat de organisatie aangeeft dat wordt doorgevraagd over de mate waarin een bedrijf een duurzaamheidsbeleid voert, worden de ondervraagde bedrijven hier niet op gecontroleerd. Ook wordt het naleven van de standaarden van de keurmerken en sectorcodes ten behoeve van mens en milieu in wisselende mate gecheckt.

Opportunities (kansen): Dit onderzoek geeft de noodzaak van een duurzaamheidsbeleid op economische en ecologisch niveau aan. Goedewaar focust hierbij ook op de ‘middelste’ ketenschakel, waar de ruwe bewerking zoals het spinnen en verven plaatsvindt. Op dit gebied bestaat nog onduidelijkheid over sociale en milieu aspecten. De kans bestaat dat de zaken aan de hand van dit onderzoek binnen onderzochte bedrijven worden aangescherpt.

Threats (bedreigingen): Er is nog altijd geen garantie dat de werknemers op boerderijen, de middelste keten en in fabrieken onder acceptabele omstandigheden werken, doordat sommige duurzaamheidsinitiatieven, zoals keurmerken en sectorcodes ‘meer intenties, dan heldere afspraken bevatten’. De noodzaak voor het gebruik van de Kledingchecker wordt hierdoor enigszins ondermijnd, hoewel naar verbetering in de keten wordt toegewerkt.

Issues (kwesties): Goedewaar.nl zette zich met dit onderzoek in op het behalen van economisch en ecologisch voordeel, oftewel ter bevordering van een duurzame toekomst. Om een blijvend en zichtbaar resultaat te behalen zou Goedewaar bedrijven aan permanent onderzoek kunnen onderwerpen, waarbij een jaarlijks terugkerend onderzoek het proces van ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid aantoont binnen de modesector.

Klik hier voor de Kledingchecker.

Yildiz Celie

Goede Waar
goedewaar
goedewaar.nl
kledingchecker
SWOT