SWOT: Mexx en WNF

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Mexx in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF).

SWOT: Mexx en WNFWat? Actrice Carice van Houten is het gezicht van de ME + XX herfst/wintercampagne 2011/12. In het kader van het 50-jarig jubileum van het WNF heeft Mexx een ketting uitgekozen waarvan de opbrengsten ten goede van de natuurbeschermingsorganisatie komen. Middels deze campagne zetten Mexx en Carice van Houten zich in om de natuur op deze aarde aan toekomstige generaties door te geven.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): Mexx heeft als doel zich samen met het Wereld Natuur Fonds in te zetten, zodat de natuur aan de toekomstige generaties doorgegeven kan worden. Om dit te bewerkstellingen gaat de totale opbrengst van deze ketting naar het Wereld Natuur Fonds. Daarbij is de ‘Carice van Houten & Mexx WNF’ ketting volgens de principes van ‘fairtrade’ gemaakt.

Weaknesses (zwakte): Het behoudt van mens en milieu gaat verder dan alleen goede doelen ondersteunen. Een goed MVO-beleid is noodzakelijk. Hierdoor is de herfst/winter campagne 2011/2012 niet heel krachtig, want de opbrengsten van de ketting bieden alleen ondersteuning aan WNF. En hoewel de ketting ‘fairtrade’ is, is (nog) niet bekend of de kleding van Mexx ook onder goede omstandigheden is gemaakt.

Opportunities (kansen): Mexx geeft aan dat ME + XX, over meer gaat dan alleen reclame maken: “Het gaat vooral over de mens zelf.” Als dit daadwerkelijk de visie is van Mexx, betekent dit, dat de mens voorop gesteld wordt. Om deze visie kracht bij te zetten, kan dit internationale merk natuurlijk meer doen dan alleen het Wereld Natuur Fonds steunen en een open ‘fairtrade’ en ‘sustainability’ beleid voeren voor de toekomst van mens en milieu.

Threats (bedreigingen): De ketting staat symbool voor een verantwoorde gedachte vanuit WNF: “Het Wereld Natuur Fonds wil samen met consumenten, overheden en bedrijven de mooie, maar kwetsbare natuur op aarde doorgeven.” Terwijl duurzaamheid verder gaat dan alleen de gedachte eraan. Mexx kan middels deze campagne te boek komen te staan als ‘greenwasher’. Dit komt omdat er geen (online) ‘sustainability report’ aanwezig is, zoals ketens als We Fashion en C&A dit wel hebben.

Issues (kwesties): Mocht Mexx moeite hebben met betrekking tot het doorvoeren van een MVO-beleid, is een verdiepende samenwerking met het WNF misschien een goede oplossing. Een verantwoord beleid komt dan niet in de knel met de volledige doelstelling van WNF en Carice van Houten. En als de mens daadwerkelijk van belang is voor het merk, is openheid geboden over de steun aan bijvoorbeeld arbeiders in de fabrieken.

Door: Yildiz Celie

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN