• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: peuter- en babymerk Babunique

SWOT: peuter- en babymerk Babunique

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand het biologische peuter- en babymerk Babunique.

Wat?
Babunique is een Nederlands merk met innovatieve, tijdloze peuter- en baby designkleding van hoge kwaliteit voor jongens en meisjes van nul tot drie jaar. Op de labels en drukkertjes na, is de kleding 100 procent biologisch en op mens- en milieuvriendelijke wijze in heldere kleuren geverfd. De collectie heeft de Global Organic Textile Standards (GOTS) en de internationaal goedgekeurde Control Union World Group certificeringen.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): De gebruikte biologische katoen heeft een betere kwaliteit dan de conventionele vezel en deze is beter voor het milieu. Niet-biologisch katoen kan leiden tot overgevoeligheidsreacties bij kinderen, door het achterblijven van residuen van giftige stoffen, zoals pesticide en er kunnen allergische reacties ontstaan door het gebruik van verfstoffen met chemicaliën. De GOTS en Control Union certificeringen betekenen dat er ‘geen’ giftige stoffen worden gebruikt en de arbeiders in de textielfabrieken onder goede omstandigheden werken.

Weaknesses (zwakte): Ondanks deze certificeringen, is alertheid geboden, want de GOTS certificering heeft twee labels. Eén met minimaal 70 procent verantwoord katoen, waarbij de overige 30 procent onverantwoord kan zijn en het ‘organic’ label, waarbij 95 procent van het katoen biologisch is. Een ander zwak punt is, dat de certificeringen alleen eerlijke productie van de grondstoffen aanduiden, dus nog niet van de kleding zelf. Daarnaast kost ook biologisch katoen onnodig veel water.

Opportunities (kansen): Naast de bestaande (niet-)biologische kledingmerken gericht op baby’s en peuters boort dit merk een gat in de markt aan, omdat het aanbod van gifvrije kleding nog niet heel groot is. Door biologische kleding te bieden, waarborg je een goede gezondheid voor het kind, want met onverantwoorde kleding, bestaat de kans dat schadelijke residuen via de longen en de huid binnendringen.

Threats (bedreigingen): Ondanks dat men aangeeft 100 procent biologisch katoen te gebruiken, is het nog niet helemaal geloofwaardig, omdat niet duidelijk is aangegeven of het merk Label-grade 1 “organic” of Label-grade 2 “made with X% organic” gebruikt. Daarbij is het niet duidelijk, waar de kleding is geproduceerd. De kans bestaat dat deze kleding onder slechte arbeidsvoorwaarden is gemaakt. De klant kan hierdoor van de koop afzien.

Issues (kwesties): Aangezien het merk de juiste standaarden heeft gevonden voor de productie van goed textiel, weet dit merk ongetwijfeld ook de juiste standaarden over/voor de productie van de kleding te vinden en/of te vermelden. Daarbij is het misschien een optie om te kijken naar alternatieve materialen, omdat ook niet-biologisch katoen een groot watergebruik heeft. Toch lijkt katoen voor baby- en peuterkleding het meest geschikt, omdat het heet gewassen kan worden en het zonder chemicaliën in het productieproces afkan.

Yildiz Celie

babunique
SWOT