• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: samenwerkingen Sincero fair fashion

SWOT: samenwerkingen Sincero fair fashion

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Sincero fair fashion.

Wat? S
incero fair fashion verkoopt in een fysieke winkel in de Utrechtse Hardebollenstraat en via een online shop biologische en fairtrade kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. Omdat het aanbod van duurzame kleding relatief klein is, heeft Sincero een samenwerking met de duurzame modemerken RE-5 en Global Woman. De gehele collecties van deze merken zijn te koop bij Sincero.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte):
Door het aangaan van de samenwerkingen met modemerken RE-5 en Global Woman wordt het aanbod voor de klant groter. Door de samenwerkingen positioneert Sincero zich ook beter als duurzame winkel. Modemerk RE-5 heeft vijf basisprincipes waaronder het recyclen van oude RE-5 kledingstukken. Consumenten die hun kleding inleveren krijgen een tegoedbon voor korting op een nieuw mode-item. Het merk draagt bij aan lokale projecten in India en Cambodja. Global Woman heeft in vergelijking met RE-5 een kleinere C02 uitstoot door productie in Europa.

Weaknesses (zwakte):
Sincero geeft aan dat de dameskledinglijn zoveel mogelijk gecertificeerde biologische materialen gebruikt; niet alle kleding is dus ecologisch verantwoord. Dit kan afbreuk doen aan de opgebouwde naam van Sincero fair fashion.
De kleding van RE-5 kan na het afdragen ingeleverd worden voor recycling. Ondanks dat de klant een kortingsbon krijgt ter waarde van 10 procent van de originele verkoopprijs, kan dit een drempel zijn voor de consument.

Opportunities (kansen):
Sincero is interessant voor andere Cradle to Cradle merken- merken die gebruikte materialen opnieuw inzetten voor een ander product. Hierbij zou geen kwaliteitsverlies mogen zijn en alle restproducten moeten hergebruikt kunnen worden of milieuneutraal zijn. Een voorbeeld hiervan is Dutch Spirit.
Doordat de kledingmerken niet aan modetendensen onderhevig zijn, kan Sincero een vaste klantenkring opbouwen.

Threats (bedreigingen):
Ondanks dat de kleding sociaal verantwoord vervaardigd is, heeft de kleding van Global Woman geen fairtrade certificering. Consumenten zouden naar een fairtrade certificering kunnen vragen. Sincero profileert zich als organic & fair fashion winkel, waardoor de kans bestaat dat rond de term fair onduidelijkheden ontstaan. RE-5 recyclet de kleding. Een nadeel is, dat vezels van recyclet katoen korter worden, waardoor de kwaliteit afneemt van nieuw gesponnen garen. De collecties van RE-5 kunnen hierdoor geen constante kwaliteit hebben, wat een risico voor Sincero kan vormen.

Issues (kwesties):
RE-5 kan de wisselende katoenkwaliteiten als doeleinde gebruiken voor aparte collecties en/of (woon)accessoires. Gezien het feit dat Sincero nu enkele samenwerkingen aangegaan is, heeft de winkel ook potentie om andere Cradle to Cradle merken aan te trekken. Systeemmatig zouden de partijen onderling een oplossing kunnen bieden voor een RE-5 inneem- en statiegeldpunt.

Yildiz Celie
Global Woman
Re-5
sincero
SWOT