• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: The Green Fashion Competition

SWOT: The Green Fashion Competition

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand: The Green Fashion Competition.

Wat? Amsterdam International Fashion Week (AIFW) en het ministerie van Economische zaken, Landbouw en Innovatie brengen het belang van het behoud van biodiversiteit onder de aandacht met The Green Fashion Competition. Een prijsvraag, die deelnemers stimuleert en aanzet om op een maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen binnen de mode-industrie. De opdracht is het schrijven van businessplan en het ontwerpen twee outfits.

S

WOT (I) analyse
Strength (sterkte):
Het feit dat AIFW en LNV een samenwerking aangaan, bewijst dat het behoud van de biodiversiteit hoog op de agenda staat binnen de Nederlandse mode-industrie. Het initiatief ontving meer dan 180 nationale en internationale aanmeldingen. Deze populariteit geeft aan dat ontwerpers zien dat het behoud van biodiversiteit belangrijk is. De opdracht om een businessplan op te stellen is een sterk punt, gezien commercie noodzaak is voor een succesvolle onderneming.

Weaknesses (zwakte): Als je het aantal aanmeldingen bekijkt op internationaal niveau, dan is 180 aanmeldingen misschien niet toereikend om bij de internationale pers onder de aandacht te komen. Ondanks dat het initiatief biodiversiteit onder de aandacht brengt, is deze stimulans aan ontwerpers niet genoeg om problemen rondom biodiversiteit op te lossen. En is het ontwikkelen van twee outfits genoeg om de productiekennis van ontwerpers in te schatten?

Opportunities (kansen): Door ontwerpers en het initiatief op grote schaal onder de aandacht te brengen kan het de mode-industrie stimuleren op een maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen. Het ontvangen bedrag van 15.000 en 25.000 euro biedt de gewonnen ontwerpers kans hun businessplan te laten slagen. Het initiatief kan de successen die de ontwerpers krijgen, gebruiken als voorbeeld voor de consument en de industrie.

Threats (bedreigingen): De kans bestaat dat deze prijs niet geïnvesteerd wordt naar aanleiding van het businessplan. Daarbij kunnen de bedragen,die worden uitgeloofd een verkeerde doelstelling oproepen om aan deze wedstrijd mee te doen. Ondanks dat grote partijen als AIFW en LNV middels deze prijs stimuleren op maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen, kan het initiatief kritiek krijgen dat deze bedragen, beter geïnvesteerd kunnen worden op het gebied van biodiversiteit.

Issues (kwesties): Omdat de winnaars na de wedstrijd persoonlijke begeleiding ontvangen kan de organisatie nagaan of de prijs naar aanleiding van het businessplan wordt geïnvesteerd. Het is aan de jury om scherp te blijven en te kijken of de motivatie van deelnemers gericht is op duurzaamheid en niet op geld. Gezien het behaalde aantal deelnemers, het succes en de kennis van de betrokkenen binnen het initiatief, zijn AIFW en LNV misschien in staat om grote bedrijven te stimuleren om producties op maatschappelijk verantwoorde wijze aan te pakken voor het behoud van biodiversiteit.

Green Fashion Competition
SWOT