• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT: 'Tru-Blu' van Pepe Jeans London

SWOT: 'Tru-Blu' van Pepe Jeans London

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging; FashionUnited

analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand Pepe Jeans met 'Tru-Blu'.

Wat? De

toekomstige waterschaarste staat mondiaal op de agenda. De reden dat jeansmerk Pepe Jeans London de waterbesparende en gifvrije jeanscollectie Tru-Blu ontwikkelde. De bedenkers van Tru-Blu dringen het watergebruik terug met waterrecycling, verkorte wassingen en door het gebruik van nieuwe technieken. In maart 2012 ligt de Pepe Jeans London Tru-Blu collectie in de winkel.

SWOT (I) analyse
Strength (sterkte): Door gebruik te maken van de nieuwste ‘finishing’ technieken past Pepe Jeans een revolutionaire ontwikkeling toe in het productieproces en kan hierdoor chemicaliën weren. Dit ‘finishing proces’ dringt het aantal wascycli terug per jeans. Ook investeerde het merk in een nieuwe ‘dry-finish’ technologie, zoals lasertechniek en ozonvriendelijke reiniging, waardoor het watergebruik is geminimaliseerd. In de fabrieken wordt het gebruikte water bovendien opgevangen en gerecycled.

Weaknesses (zwakte): Pepe Jeans spreekt zich niet uit over het gebruik van biologisch katoen. Het is bekend dat bij het telen van niet-biologisch katoen pesticides en ontbladeringsmidden worden gebruikt. Dit blijft schadelijk voor mens en milieu. Daarnaast is voor de irrigatie van zowel biologisch als niet-biologisch katoen nog steeds veel water nodig.

Opportunities (kansen): Er ligt op het gebied van duurzaamheid natuurlijk een zee aan mogelijkheden. Pepe Jeans Londen zou echt verschil kunnen maken als dit merk de andere jeanscollecties naast Tru-Blu ook met de nieuwe methodes zou behandelen. Ook kan het merk kijken waar in de keten nog meer verbeteringen kunnen worden aangebracht, zoals energiebesparing bijvoorbeeld.

Threats (bedreigingen): Pepe Jeans positioneert Tru-Blu naast de reguliere collecties. Ondanks de gifvrije benadering en waterbesparingen haalt dit niets uit zolang de standaard collecties van het merk niet worden verkleind. Op deze manier lijkt het alsof het merk nu extra produceert en extra water en katoen verbruikt. Hierdoor kun je als merk een signaal van 'Greenwashing' op je af roepen. (Greenwashing is het groener voordoen van een bedrijf dan dat het daadwerkelijk is, red.).

Issues (kwesties): Luxemerken en merken als Pepe Jeans Londen hebben in het geval van verduurzaming een lange weg te gaan. Tru-Blu is een eerste stap. Ondanks dat dit een goed begin is, zijn er nog vele slagen te maken. Wil je als merk echt geen schade toedoen aan het milieu, dan is toewijding op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen vereist zodat milieuvriendelijke verantwoording kan doordringen tot in alle hoeken van het productieproces.

Yildiz Celie

Pepe Jeans
SWOT