• Home
  • V1
  • Leads
  • Taminiau voor Máxima: moment van onschatbare waarde

Taminiau voor Máxima: moment van onschatbare waarde

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Door de jurken voor koningin Máxima is de naam ‘Jan Taminiau’ in één klap op de internationale modekaart geschreven. Hij staat nu in het ‘rijtje der groten’, denkt modemarketing deskundige Ronald van Hove. Hoogleraar economische

psychologie Fred van Raaij schat de publiciteitswaarde van de jurken op een half tot één miljoen euro. “Eigenlijk had hij het gratis kunnen doen, als je kijkt wat het voor hem oplevert.”

Niet

één, maar twee ‘kroningsjurken’ ontwierp Jan Taminiau voor Máxima, sinds 30 april koningin van Nederland. In de Nieuwe Kerk droeg ze een koningsblauwe robe met cape. Tijdens de Koningsvaart over het IJ droeg de nieuwe koningin een lichtrode geborduurde creatie van Taminiau’s hand. Het was een jongensdroom die uitkwam, zegt de ontwerper zelf over het project waar hij in het diepste geheim, maanden aan werkte. Aan persbureau ANP laat hij weten 80.000 reacties te hebben ontvangen op Facebook. De twee foto’s die hij verspreidde, bereikten 2,5 miljoen mensen.

Naast de foto’s van Taminiau zelf is er aandacht op binnenlandse en buitenlandse televisiezenders, in kranten en tijdschriften, op social media. “Dit gaat de hele wereld over,” zegt Ronald van Hove, docent mode en marketing aan de hogeschool voor modemanagement TMO. “Het moment is van onschatbare waarde. Ik denk dat hij gelijk zijn plek in de mode heeft verdiend, internationaal.”

Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit Tilburg schat de publiciteitswaarde op een half tot één miljoen euro. “Je kunt de publiciteitswaarde berekenen door bij elkaar op te tellen wat het kost als je dezelfde aandacht wilt kopen aan reclame. Voor de Nederlandse tv-zenders is dat gauw een paar ton. Maar dit moment is sterker dan reclame. Veel consumenten zien reclame als onbetrouwbaar, omdat het niet objectief is.” Een exact bedrag is volgens de deskundige onmogelijk uit te rekenen. Bovendien zal er nog meer publiciteit komen als de outfits van de koninklijke familie in tijdschriften worden nabesproken.

Wie

gisteren de naam ‘Jan Taminau’ hoorden vallen, maakte kennis met een goede ontwerper. En wie al wist wie Taminiau was, werd bevestigd in het idee dat hij zijn vak verstaat. Dat Máxima zelf voor de ontwerper heeft gekozen, is goed voor de reputatie van Taminiau. “Ze is populair, ook in het buitenland,” zegt Van Hove. “En ze had bijvoorbeeld ook voor een Argentijnse couturier kunnen kiezen.”

Taminiau doet al goede zaken na de troonswisseling. Hij lanceerde postzakjasjes – waar Máxima in 2009 in te zien was – in een speciale versie met Nederlandse en Argentijnse vlag. De kledingstukken zijn in confectiematen verkrijgbaar via de website van de ontwerper voor een bedrag van 1050 euro. Hij toonde de pakjes en enkele stukken uit zijn Poetic Clash Fall Winter 2012-collectie op een boot tijdens de Koningsvaart gisteravond.

De hoogleraar denkt dat Taminiau een drukke tijd tegemoet ziet. Van Raaij: “Zijn bestellingen zullen waarschijnlijk stijgen. Mensen willen graag zeggen dat ze een kledingstuk hebben van de ontwerper die ook jurken heeft gemaakt voor Máxima. Misschien kan hij zijn prijs wel verhogen.”

Yasmine Esser

Foto rechts: RDVA
Foto links: Sanne van Gestel.

Jan Taminiau
Maxima
troonswisseling