Taminiau voor Máxima: moment van onschatbare waarde
bezig met laden...
Niet
Naast de foto’s van Taminiau zelf is er aandacht op binnenlandse en buitenlandse televisiezenders, in kranten en tijdschriften, op social media. “Dit gaat de hele wereld over,” zegt Ronald van Hove, docent mode en marketing aan de hogeschool voor modemanagement TMO. “Het moment is van onschatbare waarde. Ik denk dat hij gelijk zijn plek in de mode heeft verdiend, internationaal.”
Fred van Raaij, hoogleraar economische psychologie aan de Universiteit Tilburg schat de publiciteitswaarde op een half tot één miljoen euro. “Je kunt de publiciteitswaarde berekenen door bij elkaar op te tellen wat het kost als je dezelfde aandacht wilt kopen aan reclame. Voor de Nederlandse tv-zenders is dat gauw een paar ton. Maar dit moment is sterker dan reclame. Veel consumenten zien reclame als onbetrouwbaar, omdat het niet objectief is.” Een exact bedrag is volgens de deskundige onmogelijk uit te rekenen. Bovendien zal er nog meer publiciteit komen als de outfits van de koninklijke familie in tijdschriften worden nabesproken.
Wie
Taminiau doet al goede zaken na de troonswisseling. Hij lanceerde postzakjasjes – waar Máxima in 2009 in te zien was – in een speciale versie met Nederlandse en Argentijnse vlag. De kledingstukken zijn in confectiematen verkrijgbaar via de website van de ontwerper voor een bedrag van 1050 euro. Hij toonde de pakjes en enkele stukken uit zijn Poetic Clash Fall Winter 2012-collectie op een boot tijdens de Koningsvaart gisteravond.
De hoogleraar denkt dat Taminiau een drukke tijd tegemoet ziet. Van Raaij: “Zijn bestellingen zullen waarschijnlijk stijgen. Mensen willen graag zeggen dat ze een kledingstuk hebben van de ontwerper die ook jurken heeft gemaakt voor Máxima. Misschien kan hij zijn prijs wel verhogen.”
Yasmine Esser
Foto rechts: RDVA
Foto links: Sanne van Gestel.