• Home
  • V1
  • Leads
  • Target en Neiman Marcus in zee met 24 ontwerpers

Target en Neiman Marcus in zee met 24 ontwerpers

bezig met laden...

Leads

Het fenomeen designersamenwerking heeft een nieuw hoogtepunt bereikt. De Amerikaanse budgetketen Target en luxeretailer Neiman Marcus hebben hun krachten gebundeld voor een speciale kerstcollectie ontworpen

door 24 Amerikaanse modegrootheden, waaronder Marc Jacobs, Oscar de la Renta, Diane von Furstenberg en Carolina Herrera.

De

collectie bestaat uit meer dan 50 kledingstukken en accessoires voor mannen, vrouwen en kinderen tussen de 6,50 en 407 euro. Alle ontwerpen zullen in beide winkels verkrijgbaar zijn, maar zijn niet identiek. Om de prijzen laag te houden zal Target de ontwerpen in betaalbare stoffen produceren, terwijl Neiman Marcus de luxe variant zal verkopen.

De samenwerking tussen Target, die 1.700 eigen winkels uitbaat, en Neiman Marcus, waar 42 eigen winkels onder vallen, is opvallend. Het is vanwege het aantal deelnemende ontwerpers niet alleen de grootste designersamenwerking ooit, ook is het de eerste keer dat de bedrijven hun collecties tegelijkertijd bij een andere keten verkopen. Bovendien bevinden de modebedrijven zich aan weerszijden van het prijsspectrum. Consumenten kunnen bij Target terecht voor een tas van 15 dollar, terwijl Neiman Marcus’ assortiment begint bij 195 dollar voor een handtas van Hunter Boot en loopt op tot 4.800 voor een Akris ontwerp van struisvogelleer.

Maar zelf zien de modebedrijven ook een belangrijke overeenkomst. “We hebben allebei absoluut onze verschillen: zij zijn high end en wij richten ons op de massa. Maar we houden allebei van design,” aldus Kathee Tesjia, woordvoeder van Target. Ook delen ze een gezamenlijk doel: meer online en offline traffic generen. Eerdere succesvolle samenwerkingen met Jason Wu, Proenza Schouler en Rodarte, die ook voor deze samenwerking weer achter de tekentafel zijn gekropen, trokken al massa’s consumenten naar Target en dankzij het netwerk van Neiman Marcus konden de modebedrijven dit keer 24 grote namen strikken.

Daarnaast zijn de bedrijven vanwege het zware economische klimaat op zoek naar nieuwe klanten die zowel bij budgetketens als in luxe modezaken shoppen. Target, waarvan de omzetgroei wisselend is geweest sinds de recessie, is op zoek naar nieuwe manier om haar mode-imago op te krikken en Neiman Marcus, wiens rijke klanten ook steeds meer hun handen op te knip houden, moet buiten zijn comfort zone treden om te kunnen blijven concurreren. Door de samenwerking moet het miljoenpubliek van Target erachter komen dat Neiman Marcus ook betaalbare items van minder dan 100 dollar verkoopt, zo liet een woordvoerder van het bedrijf weten.

Zowel investeerders als consumenten hebben positief gereageerd op het nieuws. De samenwerking was een trending topic op sociale netwerksite Twitter en de aandelenkoers van Target steeg gisteren met 2,1 procent.

De collectie ligt vanaf 1 december in de winkels. Alle 24 deelnemende ontwerpers maken deel uit van het Council of Fashion Designers of America (CFDA). Omdat de stichting volgend jaar 50 jaar bestaat, doneren Target en Neiman Marcus gezamenlijk 1 miljoen dollar.

Foto's: Jason Wu voor Target

Neiman Marcus
Target