• Home
  • V1
  • Leads
  • Technologie als modevriend

Technologie als modevriend

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Yves Saint Laurents CEO Paul Deneve heeft de mode ingeruild voor Apple. Volgens het elektronicabedrijf gaat Deneve speciale projecten leiden. De geruchten: hij gaat zich storten op draagbare technologie, zoals de iWatch.

De Nederlandse onderzoekster Anneke Smelik duikt de komende jaren ook in het onderwerp. Ze is projectleider van verschillende onderzoeken naar technologie en mode.

Smelik

is nog druk met de afronding van het vorige grote modeonderzoek, over de Nederlandse mode-identiteit, als het volgende project zich aandient. De Radboud Universiteit Nijmegen en het modelectoraat Artez in Arnhem gaan in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven onderzoek doen naar mode en technologie. De onderzoekers willen draagbare technologie ontwerpen die zowel bestendig, modieus als commercieel haalbaar is in de productieketen. Ook worden LEDs, zonnepanelen, elektronica, vitaminen en microprocessoren in kleding onderzocht.

Onderzoek naar mode en technologie

NWO en Click Creatieve Industrie hebben de aanvraag voor het onderzoek ‘Crafting Wearables’ gehonoreerd. Het project gaat vier jaar duren en bestaat uit twee promotieonderzoeken – door Pauline van Dongen en Lianne Toussaint – en een aantal eenjarige studies, uitgevoerd door junior onderzoekers. Onderzoek naar mode is in sociaal en cultureel opzicht belangrijk, meent Smelik. We gaan technologie meer vertrouwen, het als onze vriend zien, of als een verlengde van onszelf. We omhelzen technologie, al gaat de angst nooit helemaal verloren. "Zo blijven we bang voor de straling van onze geliefde telefoons.”

Smelik is ook nieuwsgierig naar de invloed en de sociale impact van modieuze technologie op de identiteit van de drager. Wat voor invloed zullen crafting wearables hebben op een persoonlijkheid, denkt ze? Smelik lacht. “Dat moeten we nog onderzoeken. Maar mijn persoonlijke stelling is dat we een intiemere relatie krijgen met techniek. We gaan het als een verlenging of verbetering van onszelf zien. De technologie versmelt met onze eigen identiteit.”

Hoewel Nederlandse kunstenaars en ontwerpers als Pauline van Dongen, Iris van Herpen, Marina Toeters en Anouk Wipprecht, wel experimenteren met mode en kunst, blijven commerciële toepassingen vaak uit. Is er wel een markt voor technologische toepassingen in de mode? “Het is een moeilijke markt,” geeft Smelik toe. “Maar een markt vinden is niet ons doel, de wetenschap staat niet in dienst van commerciële partijen.” Ze heeft wel een idee over waarom het maar niet lukt om technologische mode te vermarkten. “Eén van de redenen is dat het product nog niet mooi genoeg is. De kledingstukken moeten voorbij de technologie, en esthetisch worden. Bovendien is het niet praktisch genoeg voor leveranciers en consumenten, want de productie is te ingewikkeld, de items zitten niet lekker en kunnen niet in de wasmachine.”

Foto’s: Pauline van Dongen

anneke smelik
Modelectoraat
modeonderzoek
NWO