• Home
  • V1
  • Leads
  • Tentoonstelling van Sara Vrugt

Tentoonstelling van Sara Vrugt

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In de Amsterdamse winkel Concrete is tot 4 oktober een expositie te zien met het werk van de Nederlandse ontwerpster Sara Vrugt. Te zien zijn de 16 rode outfits die als basis dienden voor het project ‘Een rode draad’.

Vrugt voltooide de modeopleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en liep stage bij de experimentele ontwerper Hussein Chalayan. Ze is echter niet van plan om zich zonder meer aan te sluiten bij de traditionele modeontwerpers. Voorlopig niet, althans: “Ik ben drie jaar geleden afgestudeerd en ben nu vooral veel aan het uitproberen om te ontdekken waar mijn kracht ligt,” vertelt ze.

Dat betekent dat Vrugt nu vooral kijkt naar wat er nog méér kan met mode dan alleen elk seizoen schitteren op de catwalk. Een voorbeeld zijn de ‘textielschilderijen’ die ze ontwierp: wanden van stof met kledingstukken erin verwerkt. ‘Een rode draad’ is een ander project van haar hand. Daarvoor liepen driehonderd mensen in verschillende rode kledingstukken achter elkaar aan door de Haagse binnenstad als een lange rode draad. Voor de rode kleding koos Vrugt vormen uit oude kledingtradities -zoals de sluier uit Islamitische cultuur, en de kenmerkende hooggesloten kraag van het Zeeuwse meisje uit de Hollandse klederdracht- en modelleerde die naar een nieuw ontwerp. Het resultaat was een basiscollectie van 16 stukken, waar 100 naaisters vervolgens zo’n 300 variaties op maakten.

“Ik vind de sociale kant van mode interessant,” legt Vrugt uit. “Mode kan verbindend werken. Voor ‘Een rode draad’ was het de bedoeling verbindingen tot stand te brengen tussen mensen uit diverse culturen. Bijvoorbeeld door te laten zien dat er in elke cultuur regels gelden op gebied van kleding. Mode kan daardoor ook een keurslijf zijn, heb ik ontdekt: als je niet de juiste kleding draagt, dan hoor je er niet bij.” Concrete verkoopt onder meer de merken Maharishi, Obey, Buddhist Punk en Penfield.

Foto: Door Lisa van Wieringen

Cultuur
Sara Vrugt