• Home
  • V1
  • Leads
  • Terug in de tijd met Christine Boland

Terug in de tijd met Christine Boland

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het einde van het minimalistische tijdperk is ingeluid. Vanaf de winter van 2014 en 2015 draait het om rijke dessins, grote kragen - à la Willem van Oranje - en weelderige versieringen. Christine Boland: "Terug naar de mode die we kennen van

schilderijen uit de zeventiende eeuw."

We

voelen ons bedrogen, zegt trendvoorspeller Christine Boland. Door paardenvlees dat zich als rundvlees heeft vermomd. En door Lance Armstrong, die toch geen echte held bleek. Ook is de consument verward en teleurgesteld, vanwege systemen die niet meer werken: het onderwijs en de zorg moeten op de schop en winkelen werkt, door de komst van online shoppen, niet meer zoals vroeger.

Ontwerpers reageren op de problemen uit de actualiteit, meent Boland - ruim twintig jaar actief in de mode-, media- en retailwereld. De trendvoorspeller ziet vier trends voor de wintermode van 2014 en 2015: historie, natuur, science en culture of freedom. De kleuren voor het seizoen: herfsttinten als eekhoorntjesbruin gecombineerd met ijsblauw.

Bolands trendvoorspellingen voor de winter van 2014 en 2015

De trends 'historie' en 'natuur' zijn beide reacties op de complexe en digitale wereld van tegenwoordig. Onze vingers, die alleen nog het glas van smartphones voelen, verlangen naar kledingstukken met textuur. Boland ziet veel tweed en leder. Maar technologie is alomtegenwoordig, dus leder kan net zo goed gemaakt zijn van theeschimmels. Ontwerpers zullen spelen met historische silhouetten, blikt ze vooruit. De kraag van Willem van Oranje komt terug. Armen krijgen meer aandacht: denk aan pofmouwen.

Ook

Tony Bannister, van het Australische trendbureau Scout, wil terug in de tijd. Hij ziet juist mode geïnspireerd op de Amerikaanse jazzclubs van de jaren veertig: losse broeken, penciljurken en kleuren als goud, kaneel, rood en zwart. Al ziet hij ook invloeden van de Amish en het leven op een paardenboerderij: sportieve items als bikerjacks in de tinten okergeel en blauw. Beide trendgoeroes voorspellen de opkomst van futuristische mode met kwantum fysica als dessins, paddingjassen en in olie doordrenkte kleuren.

Bannister adviseert ontwerpers en modemerken om vooral stil te staan bij de eigen identiteit. Door social media ligt je persoonlijkheid onder een vergrootglas, dus het is belangrijk om als merk te weten wie je wilt zijn. Boland is het met haar Australische collega eens. “Consumenten willen niet commercieel zijn. Maar als je het goed doet als bedrijf, en een sterke identiteit hebt, komen de klanten wel. Denk aan de rijen bij Primark.”

Christine Boland
Tony Bannister