‘Textiles on the move’: textielbranche blijft dynamisch
bezig met laden...
In plaats van terug te blikken op het verleden werd er vooral stilgestaan bij wat er vandaag de dag gebeurt in de textielbranche in de breedste zin en hoe de toekomst zo optimaal mogelijk vormgegeven kan worden. Er werd gesproken over de ontwikkelingen in de e-commerce, de technologische textielbranche en bedrijfsvoering. Presentaties van de CEO’s van Wehkamp, Euretco en Ten Cate vormde het hoofdprogramma. Welke marktstrategieën passen zij toe en welke ontwikkeling hebben zij nog voor ogen voor de komende jaren?
Internet is vanzelfsprekend een belangrijk onderwerp. “Clicks beat bricks” was de gedurfde uitspraak van Paul Nijhof, ceo van Wehkamp.nl. De ontwikkeling van het online kopen is nog steeds volop in beweging en Wehkamp groeit mee. Wehkamp twittert en maakt het mogelijk om vriendinnen samen te laten surfen op de site via msn.
Loek de Vries, ceo en bestuursvoorzitter van Ten Cate was het met deze uitspraak niet eens: “Bricks beat clicks” was zijn reactie op de presentatie van Nijhof. De Vries toonde een primeur; een machine die verschillende producten kan verven, finishen en coaten met behulp van nanotechnologie. Binnenkort wordt die techniek als eerst in gebruik genomen door een bedrijf dat keramiek verft. Verder uitte Harry Bruiniks, directievoorzitter Euretco zijn ongenoegen over het dichtslibben van de steden door grootwinkelbedrijven. Zijn tip voor de zelfstandige ondernemer is het opzoeken van een niche, in portfoliomanagement, product assortiment of persoonlijke service. “Als ondernemer kan je gewoon niet meer in the middle of the road gaan zitten,” claimde Bruiniks.