The Brandery in Barcelona overtuigt niet iedereen
bezig met laden...
Voor een aantal exposanten was het een minder geslaagde beurs. Het antwoord van de Spaanse afnemers was bevredigend voor de grote merken, die dit jaar in groten getale aanwezig waren. De Franse vertegenwoordiger van Little Marcel, Molly Bracken en Loft y Naïve zei: “Het was een ongelooflijke beurs”, en verzekerde dat hij er de volgende keer weer bij zou zijn. Silvie Journo van Briefly Paris liet zich in gelijksoortige bewoording uit. “We zijn tevreden. Dit is een zeer goede beurs voor de Spaanse markt, met name voor die van Barcelona.”
Andere internationale deelnemers, die zich niet alleen op Catalonië hadden gericht, waren minder optimistisch dan de Fransen. “We denken dat men zich meer zou moeten richten op de stijl van de Bread & Butter. Wellicht dat dit in de toekomst ook gaat gebeuren, maar het is nu erg gefocust op Catalonië”, aldus de vertegenwoordigster van de Braziliaanse firma Miezko. “Ik weet niet of we terugkomen. Het is duur om hier te staan en voor ons op dit moment niet interessant”, voegde zij eraan toe.
In dezelfde lijn betoogde Manuel Reis, vertegenwoordiger van het leer- en textielmerk “Born to love” uit Portugal. “Ik denk dat er te weinig mensen zijn, de beurs is erg klein en er is enorm veel publiciteit nodig om meer klanten aan te trekken van buiten Spanje. Een stand hier kost veel geld en wij hebben weinig contacten gelegd. We moeten er nog over nadenken, maar in principe komen we terug.”
De Spaanse exposanten viel het op dat de beurs had ingeboet op zijn internationale karakter, althans volgens Esther Robledo van Savage Couture uit Santander. “Er zijn veel minder mensen komen opdagen. Er zijn misschien wel 60 merken minder, maar ondanks het feit dat het een nationale beurs is, hebben wij er een nieuw contact aan overgehouden. Het grootste deel van de klanten dat ons heeft bezocht komt van hier en uit het oosten”, voegde ze eraan toe. “De kwaliteit van deze beurs is hoog, zoveel is duidelijk, maar er zijn gewoon te weinig mensen”, zei Arantxa Guillamón van B´Jou & Etc. Vandaar dus dat wij twijfelen of we wel terugkomen”, voegde zij eraan toen.
De vertegenwoordigster van Agatha Ruiz de la Prada, Leticia Cano, benadrukte een pluspunt van de beurs: “Vanwege de crisis zijn er niet zoveel afnemers, of zij gaan naar andere internationale evenementen, maar de pers is wel alom vertegenwoordigd, evenals veel studenten, bloggers en afgevaardigden van communicatiebureaus. Dus genoeg mogelijkheden tot contact.”
Het lijkt erop dat The Brandery hier is om te blijven, ondanks de tegenstrijdige meningen. We zullen bij de volgende editie in juli van dit jaar zien wat het goede klimaat en de realiteit van de dag voor een positieve invloed heeft op de Spaanse economie.
Van onze correspondent in Barcelona