• Home
  • V1
  • Leads
  • The Collector twee maanden in teken van duurzaamheid

The Collector twee maanden in teken van duurzaamheid

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

"Waarom ben je eigenlijk iets in de mode gaan doen?" vroeg de broer van Suzette van Dam aan de eigenaresse van The Collector. Eigenlijk was ze altijd bezig geweest met duurzaamheid en dierenleed. "Tien jaar geleden heb ik een zwerfhondje

meegesmokkeld uit Thailand. Hij is nu elf en woont bij m'n moeder in de tuin," zegt Van Dam. In haar winkel laat ze de komende twee maanden zien dat mode en duurzaamheid best samen kunnen gaan.

'Shop

for a better world' heet het project van Suzette van Dam. Ze nodigde jonge, 'bewuste' bedrijven uit om hun producten te presenteren in haar concept store aan de Eerste van der Helststraat in Amsterdam. Zo werkt Oat Shoes mee, het schoenenmerk met collecties die je na het dragen in de grond kunt stoppen en waar vervolgens een boom uit groeit. Ook Kazmok, een label dat tassen en trolleys maakt van oude transport- en bagagebanden, heeft een plekje gekregen in de winkel.

Van Dam nodigde niet alleen modemerken uit. Zo kunnen consumenten geurkaarsen kopen van het merk Kobo Candles, gemaakt van soja. Soja heeft ten opzichte van paraffine een schonere verbranding en is niet schadelijk voor de luchtwegen. "Het is een leuk bijproduct voor modewinkeliers. In modewinkels worden steeds vaker ook interieurartikelen verkocht," zegt Natasja Goedemans van agentschap Hemels Leven. Toch merkt de agent wel dat de economie niet floreert. "De kaarsen kosten 49 euro per stuk. Als je dan moet kiezen tussen een kaars of een T-shirt is de beslissing vaak snel gemaakt."

Twee maanden ‘Shop for a better world’ in concept store The Collector

Van Dam koos bewust voor jonge ondernemers. In 2010 startte ze – na een studie Fashion & Branding aan het AMFI, een universitaire master aan het London College of Fashion en een master entrepreneurial management aan de European Business School London - Thecollector.com en twee jaar later opende ze een fysieke winkel in Amsterdam. Het uitgangspunt was om geen merken met een bekende naam of trends te verkopen, maar een selectie te maken van haar favoriete spullen van exclusieve merken als Current Elliott, Les Petits, Halston Heritage, Avelon en Elizabeth and James. "Na drie jaar dacht ik: waar staat The Collector ook al weer voor? Ik wil weer meer aandacht voor jonge bedrijven."

Tot 6 januari staat de concept store in het teken van duurzaamheid. Daarna wil de onderneemster haar winkel weer twee maanden in een ander thema gieten. Dat houdt het voor consumenten spannend om de winkel te bezoeken, vindt Van Dam. "Ik denk aan haaien," zegt ze. Haaien? "Een vriend van mij maakt enorme haaien van vishaken."

Foto’s: The Collector

the collector