• Home
  • V1
  • Leads
  • The Collector: van webshop naar fysieke winkel

The Collector: van webshop naar fysieke winkel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Veel fysieke winkels hebben de afgelopen jaren een online variant geopend, maar de Nederlandse luxewebshop The Collector doet het andersom. 30 maart gaat het eerste bakstenen filliaal van de online shop open. Eigenaresse Suzette

van Dam: “Ik heb nooit gezegd dat ik per se geen winkel wilde.”

Helemaal

tevreden is Van Dam nog niet, want er moet nog een hoop getimmerd en geverfd worden voordat de webshop officieel zijn fysieke deuren kan openen. “Ik ben er bijna blij mee,” lacht de webwinkeleigenaresse, die in 2010 The Collector startte met als uitgangspunt om geen merken met een bekende naam of trends te verkopen, maar een selectie te maken van haar favoriete spullen van exclusieve merken als Current Elliott, Les Petits, Halston Heritage, Avelon en Elizabeth and James.

Aan de ene kant is dat The Collectors’ grootste kracht, maar aan de andere kant zorgde de bij het grote publiek relatief onbekende merken ervoor dat veel klanten de kleding toch liever eerst wilden passen. “In het begin vond ik het prima om daarom klanten thuis te ontvangen, maar op een gegeven moment heb je toch steeds onbekenden in je huis,” vertelt Van Dam. Toen ze een kantoorpand in de Eerste van der Helststraat in Amsterdam vond dat ook een winkelvergunning had, dacht ze: ‘waarom niet een fysieke winkel?’. “Ik heb nooit gezegd dat ik per se geen winkel wilde. Ik denk juist dat die twee elkaar kunnen versterken,” legt Van Dam uit.

Het grootste voordeel van een fysieke winkel naast een webshop vindt de webwinkeleigenaresse namelijk dat klanten die voorheen niet iets online durfden te bestellen, in de bakstenen winkel alsnog over de streep worden getrokken. Van Dam: “Als klanten iets bestellen via de webshop kunnen ze het ook thuis passen en terugsturen, maar we merken toch dat er met duurdere producten veel animo voor is om het eerst te passen en dan pas te kopen.”

Ook denkt Van Dam dat consumenten het concept van The Collector beter snappen als ze in de fysieke winkel zijn geweest. De zwart-witte vormgeving van de webshop is in de fysieke winkel terug te vinden in donkere muren en de helderwitte vloer. De tassen, accessoires, lingerie en lifestyleproducten die de webshop ook aanbiedt, zijn over massief houten tafels als in een woonblad uitgestald. “Ook helpt het dat je de mensen achter de webshop in de fysieke winkel kunt ontmoeten: het is minder plastisch. In een fysieke winkel kun je mensen veel meer dat stukje extra geven en de klant helpen om een outfit te stylen. In mijn woning heb ik dat al vaak genoeg gehad. Zo heb ik een keer een blazer met bloemendesign aan een klant verkocht dat ze normaal niet zou kopen. Later vertelde ze dat ze het al zo vaak gedragen heeft. Dat is online niet mogelijk.”

Van Dam verwacht dat met de komst van de fysieke winkel van The Collector, die ook in het buitenland actief is, met name veranderingen met zich mee zal brengen voor de verkoop in Nederland. “Ik denk dat na de opening van de winkel 60 procent van de verkoop in de fysieke winkel zal plaatsvinden. Als we het vertrouwen hebben gewekt van mensen die voorheen niet online durfden te bestellen, denk ik dat de verkoop omslaat naar 40 procent in de winkel en de rest online.”

the collector