The Jones Group wil Europese expansie

Een trip naar de Verenigde Staten, enkel om te shoppen bij Amerikaanse modemerken. Volgens Richard Dickinson, chief executive van de branded business van de Amerikaanse the Jones Group, komt dit steeds vaker voor. Het bedrijf achter merken

als Nine West, Jones New York en Brian Atwood, heeft daarom besloten meer te focussen op Europa. De aankoop van het Britse schoenenmerk Kurt Geiger was de eerste stap van de nieuwe strategie.

Eerder The Jones Group wil Europese expansiedit jaar maakte the Jones Group bekend zich voor 2012 te blijven concentreren op de gebieden waar het bedrijf de grootste mogelijkheden voor groei ziet: vernieuwende luxemerken, het verbeteren van de kernactiviteiten met onder andere een nieuw ontwerpteam en internationale expansie. Nu laat het bedrijf weten dat Europa een logischere stap is dan Azië. Opkomende markten bieden dan wel enorme kansen voor luxe merken, de risico’s zijn ook vele malen groter.

De aankoop van het schoenenmerk Kurt Geiger in juni vorig was de eerste stap van een Europese strategie, schrijft de Financial Times.De Amerikaanse the Jones Group kocht het Britse schoenenmerk, dat op dat moment 49 eigen winkels en 156 verkooppunten in warenhuizen als Harrods en Selfridges had, voor 350 miljoen dollar (264 miljoen euro). De overname hielp het modeconcern zwaar weer door, zo bleek afgelopen februari. Het luxe schoenenmerk behoede het bedrijf voor forse winstdaling. In het vierde kwartaal van vorig boekjaar leed het modebedrijf een verlies van 21,1 miljoen dollar (15,9 miljoen euro) door de sterke afprijzingen in haar retailomgeving en vertraging in de levering van nabestellingen.

En nu wordt Europa, dankzij Kurt Geiger, zelfs een 'priority market, zegt Richard Dickinson tegen de Financial Times. Weet the Jones Group dan niet dat het crisis is in Europa? Dickinson is optimistisch. "Europa kampt duidelijk met economische uitdagingen, maar er is nog steeds een enorme groep consumenten die wat te besteden heeft," zegt hij.

Hoe de Europese expansie van het Amerikaanse bedrijf er concreet uit gaat zien, vertelt Dickinson nog niet. Wel zegt hij dat de verkooppunten van Kurt Geiger een goed begin zijn, en dat Europese consumenten Amerikaanse merken aantrekkelijk vinden. Merken als Rachel Roy en Stuart Weitzman hebben volgens de topman potentie in Europa.

The Jones Group, dat in 1970 werd opgericht onder de naam Jones Apparel Group en momenteel zo’n 35 merken ontwerpt, verkoopt en distribueert, is niet het enige bedrijf dat groeimogelijkheden ziet in de Europese markt. Ook het Amerikaanse modebedrijf Abercrombie & Fitch besloot zich meer te concentreren op Europa. Het afgelopen jaar sloot Abercrombie & Fitch al zo'n 180 winkels op de thuismarkt. Tory Burch opende onlangs flagship stores in Londen en Rome. Turkije en Duitsland staan op het expansie-verlanglijstje van het Amerikaanse modebedrijf.

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN