Met een kus van schoenenontwerpster Hester Vlamings werd het themajaar DutchDNA2011 officieel geopend in het Amsterdamse Lloyd hotel. Door mode, design, architectuur en erfgoed uit Nederland internationaal onder de aandacht te brengen,probeert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) potentiële toeristen te verleiden tot een bezoek aan Nederland.
Het themajaar DutchDNA2011 is een initiatief van NBTC. Dat bureau stelt elk jaar een ander thema centraal om Nederland op een verrassende manier te presenteren aan reizigers. “Door nieuwe aspecten van het land te belichten, proberen we meer mensen te inspireren tot een bezoek aan Nederland,” legt Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC, uit. Volgens Vranken is dat nodig, vertelt hij, “omdat Nederland te maken heeft met sterke concurrentie van andere steden in Europa.” In gesprekken met mensen uit China en Japan heeft Vranken al gemerkt dat het thema Dutch Design leeft: “Een naam als Rem Koolhaas wekt onmiddellijk interesse,” zegt Vranken. “Beroemde Nederlanse designers hebben een positief effect op de Nederlandse uitstraling. Door dit thema trekken we ook de aandacht van lifestylebladen en die kunnen zorgen voor een nieuwe doelgroep.” De Nederlandse mode is een belangrijk onderdeel van Dutch DNA: namen als Marlies Dekkers en Viktor & Rolf staan internationaal hoog in aanzien.
Voor de promotie van Dutch DNA heeft het NBTC brochures gemaakt en een website ontwikkeld met informatie over de activiteiten in het kader van Dutch DNA. De 14 NBTC-kantoren in het buitenland geven zelfstandig invulling aan Dutch DNA binnen de Holland-promotie. De mode krijgt bijvoorbeeld vooral aandacht in New York en Parijs. In Scandinavië ligt de nadruk op Dutch Design, en China en Rusland hebben meer interesse in Nederlands Erfgoed.