Tijdelijke shop Turnover in design centrum Droog
bezig met laden...
Turnover pop-up winkel bij Droog
Maandagmiddag is de inrichting van de shop nog in volle gang. Turnover heeft in de Gallery van Droog ruim 30 vierkante meter ter beschikking. Een selectie van de herfstcollectie, 24 stuks, hangt aan rekken die in een cleane rechte lijn staan opgesteld over de gehele lengte van de ruimte. Ernaast staan paspoppen met de complete outfits. De paskamer achterin is een bezienswaardigheid op zich, een 'paskrul' van witgespoten golfplaat.
De selectie uit de herfstcollectie is gemaakt in samenwerking met schrijfster Karin Amatmoekrim. Vanavond organiseren Cornelissen en Amatmoekrim een diner om de opening van de pop-up te vieren. "We hebben gekeken naar Karin's stijl en daarbij passende stukken uitgezocht," vertelt Cornelissen. Gevraagd naar haar favorieten in de collectie loopt ze rechtstreeks naar de ruimvallende, pluizige, lichtgrijze jas. Een stuk dat deze herfst in veel collecties voorkomt, maar bij Turnover iets smaller gesneden en daardoor flatteuzer is. Maar kiezen is moeilijk, want het lange gilet met asymmetrische zakken en het zwarte jurkje met de opstaande kraag zijn ook heel bijzonder.
De opening van de tijdelijke winkel in het design centrum van de hoofdstad is een opvallende stap voor Turnover. Het merk koos na de overname door de Veldhoven Group vier jaar geleden voor de luwte. In 2011 ging de webshop dicht en kondigde Turnover aan zich volledig op de groothandel te willen concentreren. "Er is veel gebeurd," zegt Cornelissen die ruim veertien jaar bij het bedrijf werkt. "De afgelopen periode hebben we ons geconcentreerd op de collectie." Turnover focust op tijdloze ontwerpen met een moderne uitstraling, knitwear, verrassende materialenmixen en een goede snit. De productie vindt grotendeels in Europa plaats, in Portugal en Bulgarije onder andere. Duitsland is nu de belangrijkste markt voor het merk met 155 verkooppunten. In eigen land wordt Turnover bij warenhuis De Bijenkorf verkocht. In België ging vorig jaar een eerste flagship store open in Antwerpen.
De Turnover pop-up bij Droog blijft drie maanden open. In september is de herfstcollectie te koop, half oktober komt de wintercollectie in de rekken.
Turnover werd in 1987 opgericht door Frans Zantman, eigenaar van de Zantman Modegroep. Marian Wigger werd aangesteld als directeur. In 1992 werd de naam van de groep na een management buy-out veranderd in Secon Group. Wigger verliet het bedrijf in 2003. Voor haar werk bij Turnover kreeg zij de Grand Seigneur. Turnover werd in 2010 overgenomen door de Veldhovengroup. Sandwich, Dept en Olsen maken ook deel uit de groep.