TMO demonstreert nieuwe koers met Business Battle
bezig met laden...
Het
TMO vaart nieuwe koers
“TMO was altijd al gericht op ondernemen en doen, binnen de nieuwe koers komt daar strategisch denken bij,” zegt Chris van Veldhuizen, manager curriculum bij het TMO. Het belangrijkste nieuwe speerpunt is nog meer samenwerken met ondernemers en bedrijven. Denk daarbij aan stages, projecten en gastcolleges. “We wil studenten afleveren die state-of-the-art zijn, voorlopers in de modebranche.”TMO vindt samenwerkingen met het bedrijfsleven belangrijk. De ondernemingen kunnen studenten praktijkervaring bieden, wat in de ogen van de school onmisbaar is voor aankomende werknemers in de modebranche. “Studenten worden uit hun comfort zone gehaald, leren sneller, maar ook beter, stappen niet pas na hun afstuderen in de echte zakenwereld, maar raken alvast gewend aan de bedrijfsculturen,” zegt Theo Rauch, directeur van TMO en Detex, het trainingsinstituut voor professionals in moderetail.
De HBO-opleiding is aangescherpt door het onderwijs meer prestatiegericht en commerciëler te maken. “Studenten moeten hun nek durven uitsteken, vanaf dag één investeren in de arbeidsmarkt en hun carrière,” verklaart Rauch. Als verantwoordelijke voor het curriculum, neemt Van Veldhuizen het over en vertelt dat de school naast de standaard business- en modevakken, ook ook lessen en coaching in attitude geeft. De studenten moeten in het nieuwe curriculum werken aan een persoonlijk ontwikkelingsplan en krijgen training in onder andere pitchen, presenteren, reflecteren en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling.
TMO richt zich in nieuwe koers op studenten, alumni én ondernemers
TMO biedt een HBO Bachelor opleiding aan, maar wil zich daarnaast meer gaan richten op‘lifelong learning’, om de vakkennis van professionals continue te blijven vernieuwen. De modeschool investeerde daarom in de ontwikkeling van een kenniscentrum, genaamd ‘Center of Expertise’. Concreet betekent dit dat de twee labs – het textiellab en visual merchandiselab - die de school al heeft, onlangs vernieuwd zijn. Het vroegere visual merchandiselab is inmiddels getransformeerd tot een retaillab.Van Veldhuizen: "Daar kunnen ondernemers bijvoorbeeld terecht voor informatie over RFID-codes en het creëren van een webshop als aanvulling op hun bedrijf.” Van de 240 inzendingen van de Business Battle 2013 bleek het idee van Maureen van Mukekom de beste. Ze won in de finale van Eline Warsen, Pauline Peters en Menno Branger. Mulekom bedacht het concept ‘Labels of Wisdom’, een keurmerk dat meer transparantie geeft in het productieproces van mode-items. De labels geven informatie over wie, hoe, met welke grondstoffen en waar een product geproduceerd is. Jurylid Meerman: “Maureen heeft haar concept buitengewoon goed uitgewerkt en speelt hiermee in op een zeer actueel thema in de modebranche.”
Ingrid Reinds