• Home
  • V1
  • Leads
  • Toby & Bennett: nieuw in de groothandel

Toby & Bennett: nieuw in de groothandel

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Vier jaar lang werd kindermodemerk Toby & Bennett direct aan consumenten verkocht. Met succes, vertelt sales manager Maria Voortman, "de omzet was goed, we hadden zo'n 10.000 vaste klanten in Nederland, België en Duitsland". Maar sinds deze

zomer wordt het alleen nog in de groothandel aangeboden. Een ingrijpende omschakeling die het begin moet betekenen van een flinke groeispurt voor het merk.

Toby & Bennett werd opgericht door ontwerpster Hanneke Voortman. Zij werkte jaren als freelance designer voor diverse kledingmerken en ontwierp prints, dessins en stoffen. Het merk brengt 'preppy, casual-chic' kleding en accessoires voor kinderen van 3 tot 12 jaar. Toby & Bennett gebruikt hoogwaardige stoffen en de prints worden door het merk zelf ontwikkeld. Winkelverkoopprijzen lopen van 20 euro voor een T-shirt tot 70 euro voor een lange broek. "Het zijn vooral de mooie stoffen die het soms wat prijziger maken," zegt Maria Voortman.

De verkoop aan consumenten ging via een home shopping model. Bij mensen thuis werd de kleding aan genodigden verkocht. "Leuk om te doen en het ging ook erg goed, maar na een paar jaar konden we niet meer verder groeien." Ook bleken winkeliers moeilijk te bereiken. Daarom heeft het merk besloten het over een andere boeg te gooien. "We hebben een seizoen overgeslagen en Toby & Bennett deze zomer voor het eerst gepresenteerd op de vakbeurs Kleine Fabriek in Amsterdam." Het merk heeft inmiddels een showroom in het WFC in Amsterdam en agenten in België, Luxemburg, Groot- Brittannië en Spanje. Het aantal verkooppunten is nog laag: tien in Nederland, vier in Groot Brittannië en drie in Duitsland, "het is een moeilijke periode" erkent Voortman, "maar voor volgend seizoen liggen veel meer toezeggingen klaar". Gelukkig is er buffer en is het merk flexibel doordat het de productie grotendeels in eigen hand heeft.

Overigens is de directe verkoop aan consumenten niet voorgoed van de baan: de oprichters dromen van een eigen concept store waar niet alleen de kleding maar ook lifestyle artikelen en accessoires te koop zijn. In februari volgend jaar
- na de uitlevering van de zomercollectie - gaat bovendien een webshop online.

toby & bennett