Tod's, bekend van de moccasins met noppen, heeft een sieradencollectie gelanceerd. De Italiaanse fabrikant van schoenen- en tassen komt dit najaar met een kleine sieradenlijn die bestaat uit armbanden, ringen, sleutelhangers en ceintuurs. Zacht leer domineert in de collectieen de sieraden zijn afgewerkt met zilver.
Tod's S.p.A., dat behalve het gelijknamige merk ook de merken Hogan, Fay en Roger Vivier omvat, rapporteerde eerder deze maand goede resultaten over de eerste negen maanden van het lopende boekjaar 2008. Het bedrijf zag de winst met 13,4 procent stijgen op een omzetgroei van 9,9 procent naar 549,7 miljoen euro. Vooral het merk Tod's doet het goed met een geconsolideerde omzet van 278,1 miljoen. Hogan liet in de eerste negen maanden echter de meeste groei zien. Het merk noteerde een omzetplus van 21,7 procent naar 178,9 miljoen. In Noord-Amerika zag Tod's S.p.A. de afzet licht teruglopen. Thuisland Italië is en blijft de belangrijkste markt voor de groep, maar ook in Azië wordt groei geboekt. (In China zijn dit jaar elf nieuwe winkels geopend).
In een reactie zei directeur Diego Della Valle dat hij verwacht 2008 "uitstekend" af te kunnen sluiten als de huidige tendens doorzet en zelfs als deze als gevolg van de economische malaise enigzins zou afnemen. Hij heeft tevens bevestigd dat het concern ook in 2009 weer tien of twaalf nieuwe winkels wil openen, "zoals we ieder jaar doen". Della Valle sprak verder de verwachting uit dat de 'Made in Italy' sector minder te lijden zal hebben onder de huidige crisis dan andere sectoren. "Nu houdt iedereen even de hand op de knip, maar op termijn gaan onze klanten gewoon weer geld uitgeven aan luxegoederen."
Foto: Gwyneth Paltrow figureert in de najaarscampagne van Tod's. Fotograaf: Mario Testino.