• Home
  • V1
  • Leads
  • Toekomst Sixty Group onzeker

Toekomst Sixty Group onzeker

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Op Facebook lijkt er niets aan de hand. Liefhebbers van het modelabel Miss Sixty - in totaal ruim 500.000 - uploaden commentaar en selecteren hun lievelingsitems met likes. De Sixty Group - eigenaar van de merken Miss Sixty, Energie, Killah,

Murphy & Nye, en RefrigiWear - gaat echter binnenkort misschien failliet. Vóór de kerst zal een rechter bepalen of het bedrijf blijft bestaan of ten onder gaat. De rechtbank heeft negentig dagen de tijd om het bedrijf failliet te verklaren mochten de schuldeisers een afbetaling van 30 procent van de schuld niet aanvaarden.

Een ontmoeting met
het Ministerie van Economische Ontwikkeling, die op 12 november gepland staat, zal wellicht opheldering geven. Op die datum wordt meer bekend gemaakt over de maatregelen die genomen zullen worden om het ontslag van vierhonderd werknemers uit te voeren. De nieuwe eigenaar, de Aziatische investeringsgroep Crescent Hyde Park, heeft bevestigd slechts vijftig arbeidsplaatsen aan te houden. In de Italiaanse pers groeit het vermoeden dat de eigenaren de activiteiten van het nieuwe bedrijf in het thuisland willen inperken tot de collectie voor de Italiaanse markt, terwijl de rest wordt ontmanteld en verplaatst naar China.

Afgelopen maandag werd na afloop van de laatste bijeenkomst op het Ministerie van Economische Ontwikkeling alleen bevestigd dat de nieuwe eigenaren een verzoek hebben ingediend om de bedrijfstak te huren. Het verzoek werd gedaan om de bedrijfsvoering voort te zetten zolang er nog geen uitsluitsel van de rechtbank is.

De oorsprong van de crisis
Hoe ontstonden de problemen eigenlijk? Het bedrijf, dat in 1989 door Wicky Hassan (die ongeveer een jaar geleden overleed) en Renato Rossi werd opgericht, werd opgezadeld met een schuld van 300 miljoen euro als gevolg van de financiering van een iets te agressieve uitbreiding. Ook de internationale economische crisis speelde een rol. Deze twee factoren dwongen Rossi en de erfgenamen van Hassan om alle merken (met uitzondering van het merk Roberta di Camerino) te verkopen aan Crescent Hyde Park. Eind 2011 daalde de groepsomzet naar 300 miljoen euro, vergeleken met 500 miljoen euro in 2009 en 700 miljoen euro in 2007.

De toekomst
Het lot van de groep lijkt onzeker, in ieder geval tot de kerst, wanneer de rechtbank besluit het betalingsplan van de nieuwe eigenaren te aanvaarden of toch kiest voor een faillissementsverklaring. Over een paar maanden moet duidelijk worden of de nieuwe eigenaar de activiteiten van het nieuwe bedrijf wil beperken tot een collectie voor de Italiaanse markt en de overige activiteiten wil verplaatsen naar China. Dit zal grote gevolgen hebben voor de Europese distributie, die momenteel nauwelijks bestaat sinds de productie tot stilstand is gekomen (arbeiders werden gedwongen om verplicht verlof te nemen).

De enige zekerheid is nu de mate van populariteit die het flagshipmerk Miss Sixty nog altijd geniet. Op sociaal netwerk Facebook blijft het aantal liefhebbers groeien. Miss Sixty Portugal telt 9.342 fans, de Russische pagina heeft 1.492 aanhangers, de Spaanse heeft er 777, en Miss Sixty Griekenland heeft een totaal aantal van 16.514 liefhebbers.
Miss Sixty
Sixty Group