• Home
  • V1
  • Leads
  • Toenemend aantal kopers op modevakbeurs Pitti Uomo

Toenemend aantal kopers op modevakbeurs Pitti Uomo

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het aantal bezoekers van de 77e editie van de Italiaanse modevakbeurs Pitti Uomo in Florence is gestegen. De eerste cijfers bevestigden het optimisme waarmee Gaetano Marzotto, president-directeur van Pitti Immagine, het beursevenement

had geopend. 23.300 bezoekers (waarvan meer dan 7.000 uit het buitenland); een stijgend aantal ten opzichte van de 22.700 in januari 2009. "De crisis is voorbij," zei Marzotto tijdens de persconferentie op de openingsdag. En getuige de cijfers, is dat ook zo, ondanks het feit dat 2009 een erg moeilijk jaar is geweest. Volgens voorlopige cijfers die de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia voor Pitti heeft uitgewerkt, zou het boekjaar 2009 met een dalende omzet van 9,7 procent voor herenkleding moeten afsluiten. Hiermee zou de omzet in de sector nog lager uitkomen dan de 9 miljard euro in voorgaande jaren.

Terug naar de cijfers van deze modevakbeurs waaraan 765 bedrijven deelnamen die 936 merken (waarvan 305 uit het buitenland) vertegenwoordigden. Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van Pitti Immagine: "Dat de belangrijkste kopers naar het Fortezza zouden komen, wisten we al, maar deze cijfers geven ons nog meer vertrouwen, en dat doet goed." Het aantal kopers uit Duitsland, Japan en Engeland is iets teruggelopen. Er waren echter veel Amerikanen, Russen, Fransen, Chinezen, Spanjaarden, Turken, Denen, Koreanen en Noren in het Florentijnse congrescentrum Fortezza da Basso.

Daar zagen zij verschillende noviteiten. Zoals het nieuwe middenpaviljoen van de Milanese, uit Spanje afkomstige, ontwerpster Patricia Urquiola. "We hadden Patricia Urquiola al langere tijd op het oog. Haar terloopse en duurzame architectuur en de herbruikbare materialen vielen bij ons in de smaak. Met haar gevoel voor kleur en dooreengevlochten elementen staat ze dicht bij de thema’s van de modewereld," zei Agostino Poletto, vice-president van Pitti Immagine, tegen FashionUnited. Dankzij het ontwerp van Urquiola is het kille gangeffect van het beusgebouw verdwenen en een natuurlijker atmosfeer ontstaan.

Ook de aankleding van Stazione Leopolda, waar de modeshow van Corneliani plaatsvond, maakte indruk. De modellen – in kleding met opvallende schouders, grote revers en stoffen die met nieuwe technologieën zijn gefabriceerd – liepen voor een publiek van duizend genodigden, door een bos van 280 boomstronken. Ook de show van de Turkse ontwerper Umit Benan was interessant. Hij presenteerde met een banketscène in het restaurant van station Santa Maria Novella zijn wintercollectie 2010-2011. Wat de mannentrends betreft, zijn er na dit evenement geen twijfels meer: komende winter zullen gewatteerde jassen en trenchcoats de boventoon voeren en de herenkostuums taps toelopende lijnen hebben.

Waardoor werden de aanwezige kopers getroffen in de artistieke shows, trends, vernieuwingen en technologieën? "Ik heb gemerkt dat de bedrijven een strenge selectie op hun producten hebben toegepast. Ze brachten collecties waarbij vooral op de eigen identiteit werd gefocust. Het kwaliteitsniveau lag zeer hoog en de prijs/kwaliteit verhouding was uitstekend," aldus Tiziana Cardini, fashion director van de Italiaanse winkelketen La Rinascente. Georgia Pizzi, account manager van Harvey Nichols Hong Kong, vond dat het nieuwe ontwerp van het middenpaviljoen meer ruimte bood aan de productpresentatie: "Het is veel prettiger om tussen de stands te lopen, je ziet in een oogopslag de verschillende collectiestijlen." Voor de juni-editie heeft de organisatie meer nieuws in petto. "Het project dat we in gang hebben gezet, zal ook in de volgende beursedities worden voortgezet. Uiteindelijk zal het middenpaviljoen in zijn geheel worden aangepakt. Zoals je bij winkels van een concept store spreekt, hebben wij een concept fair bedacht. We reflecteren in de praktijk op nieuwe manieren om mode te presenteren en modebeurzen te organiseren," zei Poletto.

Foto 1: Het middenpaviljoen van Pitti Uomo
Foto 2: Een foto van de modeshow van Corneliani bij Stazione Leopolda

CORNELIANI
Pitti Immagine
Pitti Uomo