• Home
  • V1
  • Leads
  • Toeristen blijven luxe kopen

Toeristen blijven luxe kopen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De verkoop van luxeproducten aan toeristen in Nederland is –met -5,6 procent- minder gedaald dan verwacht. Aan lederwaren werd zelfs fors meer uitgegeven. Dat valt af te lezen uit cijfers van de internationale financiële dienstverlener Global Refund.

Doordat deze organisatie actief is in veertig landen -verdeeld over vijf continenten- en dagelijks tienduizenden klanten bediend, heeft de organisatie inzicht in de ontwikkeling van de internationale bestedingen van reizigers.

Uit de cijfers over 2009 blijkt dat toeristen van buiten de EU vorig jaar voor ruim 72 miljoen euro aan goederen hebben gekocht waarover ze de BTW terugvroegen. Dat is een daling van 5,6 procent ten opzichte van 2008. In het Fashion & Museum District te Amsterdam (waaronder de P.C. Hooftstraat valt) bleven de bestedingen gelijk aan die van 2008. Hier was duidelijk een effect te zien van de nog steeds reizende individu die vooral aankopen doet in het luxe segment. Ook Designer Outlet Roermond had weinig last van de crisis: daar stegen de bestedingen het afgelopen jaar met 46 procent. In Utrecht registreerde de organisatie de bestedingen met 24,8 procent toenemen. In Rotterdam en Den Haag stegen de verkopen aan reizigers met 3,6 procent en 1,2 procent minder hard.

Marja van Reijn, Regional manager Benelux: “ De uiteindelijke daling is minder groot dan verwacht. Vooral gezien de slechte cijfers tijdens het eerste halfjaar van 2009. Dat geeft ons hoop voor de buitenlandse bestedingen in 2010, maar we zullen een grillig beeld blijven zien.” De meeste buitenlandse reizigers gaven het afgelopen jaar gemiddeld minder uit. Er waren ook toeristen die meer besteedden: reizigers uit Egypte spendeerden 19,1 procent meer, Chinezen kochten voor 5 procent meer en de bestedingen van Israëliërs stegen met 6,8 procent. De reizigers van buiten de EU kochten vooral horloges en juwelen, hoewel daar wel ruim 14 procent minder aan werd besteed. Aan Lederwaren & Reisaccessoires (+18,9 procent) en Sport & Sportbenodigdheden (+10 procent) werd, met stijgingen van respectievelijk 18,9 en 10 procent, juist meer geld uitgegeven.

Voor 2010 verwacht Global Refund wereldwijd een groei van 2,7 procent in de uitgaven van reizigers. Vooral reizigers uit het Verre Oosten zullen voor groei zorgen. Van Reijn: “Voor Nederland blijven Brazilië, Rusland, India en China de meest interessantste landen. Met een aandeel van 44 procent in de totale bestedingen zijn ze voor Nederland cruciaal.”

global refund
Luxe