• Home
  • V1
  • Leads
  • Toeristen kopen meer mode

Toeristen kopen meer mode

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het bedrag dat toeristen op bezoek in Nederland spenderen aan horloges, juwelen en mode is flink gestegen. Dat blijkt uit de gegevens van financieel dienstverlener Global Blue. De uitgaven aan horloges en juwelen stegen met 31 procent, aan

mode gaven toeristen 36 procent meer uit. Daarmee behoren deze productgroepen tot de populairste segmenten.

Volgens Global Blue is het winkelen in Nederland en andere eurolanden aantrekkelijk geworden dankzij de lage eurokoers. Marja van Reijn: “Door de toename van internationale merken in Nederland, zien we dat meer en meer buitenlandse bezoekers graag in Nederland winkelen. Voor ondernemers als de Bijenkorf zijn koopkrachtige non-EU kopers steeds belangrijker geworden. Dat betekent wel dat we ons serviveniveau moeten aanpassen en meer moeten inspelen op de verwachtingen van deze klanten”.

De kopersgroepen met de hoogste omzet in de detailhandel in Nederland waren: China, Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Chinezen die vanuit Sjanghai naar Europa hebben gereisd besteedden in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 1300 euro per dag, dat is meer dan het dubbele ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009. Ook Indonesië, Maleisië, Thailand, Taiwan en Hong Kong in de top 10 van de kopersgroepen met de hoogste omzet in de Nederlandse detailhandel.

Marja van Reijn denkt dat de Nederlanse detaillist nog veel beter kan profiteren van de kooplust van toeristen uit China: “De diamantairs hebben heel lang promotie gemaakt voor Nederland als bestemming,” legt ze uit. Maar er zijn slechts weinig andere detaillisten die dat doen. We zijn nog niet lang niet een land waar ‘Shopping an experience’ is”.

Global Blue
toerisme
toeristen