• Home
  • V1
  • Leads
  • Topman aan het woord: Triumph

Topman aan het woord: Triumph

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

In 2013 zit FashionUnited om de tafel met topmannen uit de modebranche. Søren Steffensen is sinds maart 2011 CEO van de regio Noord-Europa – Scandinavië, Frankrijk en de Benelux – van lingeriemerk Triumph. Zijn doel voor de

komende vijf jaar: “100 procent groei realiseren voor het merk Triumph in de Benelux.” Maar bovenal wil hij beter samenwerken met retailers.

U gaat

vanavond, voor de bijeenkomst met de retailers, naar beneden klimmen in de lobby van hotel Radisson Blu in Amsterdam?
Lachend: “Ik zeg altijd ‘ja’ op dit soort avontuurlijke activiteiten. Het is voor het eerst dat we een meeting hebben van retailers uit alle regio’s binnen Noord-Europa. Bij de eerste bijeenkomst, gisteren, waren retailers blij met onze nieuwe collectie. We lanceren een productlijn die we al verkochten in Scandinavië nu ook in de Benelux."

Kunt u wat meer vertellen over die collectie?
"Wat is de naam ook al weer? Sexy Angel. De serie producten is iets goedkoper geprijsd dan onze andere lijnen. De retailers zijn enthousiast. Dat is belangrijk, want als zij niet gelukkig zijn, hoe wordt de consument dan blij?"

Waarom focust Triumph dit jaar op de Benelux?
“We doen een okay job met Sloggi en zien mogelijkheden voor Triumph. Triumph is in de Benelux een beetje stoffig. We verkopen hier vooral de klassieke modellen, terwijl we ook moderne lingerie hebben. De doelgroep is ouder dan het zou moeten zijn. We willen óók jongere vrouwen aanspreken, van een jaar of dertig. Hebben misschien net hun eerste kind gekregen."

Maar de Hollandse vrouw geeft toch niet veel om lingerie?
"We weten al dat Nederland momenteel een lastige markt is. Consumenten zijn bang om geld uit te geven. Het is een makkelijke keuze om in tijden van crisis te zeggen: ik koop geen nieuw ondergoed meer, want er is toch niemand die het ziet. Maar ik denk niet dat vrouwen zo denken. Als je een verkeerde bh draagt zie je dat door je kleding heen. Bovendien is onze collectie niet heel duur en zijn we kampioen in pasvorm. Maar we gaan wel eerst een uitgebreide studie doen naar de wensen van de consument."

Hoe is de Belgische markt?
"Totaal anders dan de Nederlandse. De Belgische markt lijkt meer op die in Frankrijk; heel gefragmenteerd. Er zijn veel zelfstandig ondernemers in de lingeriebranche. In Nederland draait het meer om warenhuizen en private labels. Hunkemöller is één van onze grootse concurrenten. Belgische consumenten vinden het ook veel belangrijker om mooi en sexy lingerie te dragen dan de Hollandse vrouw."

Wat is

er slim aan de markt voor corrigerend ondergoed?
"We willen de nummer één zijn in shapewear. Ja er zijn concurrenten, maar wij zijn moderner en sexyer. En de branche is zo innovatief. De materialen zijn al lang niet meer zo dik als tien jaar geleden. Voor ons gaat het er bovendien om dat we vrouwen geven wat ze willen. Ze hoeven niet meer naar de sportschool of twintig kilometer te hardlopen. Ja, je zou kunnen zeggen dat we vrouwen lui maken."

Wat is jullie strategie om te groeien?
"Door intensievere samenwerkingen met retailers. Niet alleen met grote spelers als de Bijenkorf, V&D en Inno, maar juist ook met zelfstandig ondernemers. Dat kunnen shop-in-shops zijn, maar winkeliers hangen onze collecties ook in consignatie. Zo nemen we samen met de retailer de verantwoordelijkheid voor de doorverkoop in de winkels. Dat is niet alleen beter voor winkeliers. Triumph kan zo standvastiger groeien. We zijn minder wisselvallig."

Is Triumph niet bang voor die verantwoordelijkheid?
"Nee, je moet alleen je organisatie anders inrichten. En in Scandinavië en Duitsland werken we al regelmatig op die manier."

Heeft Triumph ook plannen voor nieuwe brandstores?
"We hebben nu zo’n elf winkels in Nederland, zes in België en we zijn eind vorig jaar gestart met onze webshop. Dat is genoeg. We willen een groothandelsmerk zijn dat verstand heeft van retail, geen retailer. We onderzoeken nog hoeveel verkooppunten we precies willen."

Wat is uw visie op lingerie van de toekomst? Gelooft u echt – zoals de website van Triumph belooft – in bh’s met de geur van bloemen of chocolade?
"De materialen worden steeds verfijnder. Ik zie vooral veel innovaties in corrigerend ondergoed. We hebben nu bijvoorbeeld anti-cellulitis lingerie."

Wie: Søren Steffensen
Wat: CEO Noord-Europa bij Triumph International
Sinds: Maart 2011
Verkooppunten: De merken van Triumph International – Triumph, Sloggie, Valisère en Hom – worden verkocht in 120 landen. Het bedrijf heeft 42.000 verkooppunten, waarvan 2000 eigen winkels.
Omzet: 2 miljard Zwitserse Frank in 2011 (1,6 miljard euro)
topman aan het woord
Triumph