Een totaal van 60 à 70 fysieke filialen en een online shop is voldoende voor multichannel retailers om het gehele Verenigd Koninkrijk te bestrijken. Dat zei topman Andy Street van de Britse warenhuisketen John Lewis dinsdag tijdens het jaarcongresvan het British Retail Consortium. "Het is niet langer noodzakelijk om 200 winkels of meer te hebben om de gehele UK te dekken," zei Street.
De
uitspraken van Street zijn gebaseerd op uitvoerig klantenonderzoek van John Lewis en sluiten aan bij de conclusies van een recent rapport van vastgoedadviseur CBRE. Daarin werd geconcludeerd dat retailketens 50 procent van de totale Britse bevolking kunnen bereiken met slechts 90 winkels. In de jaren 70 werd daarvoor een totaal van 200 filialen noodzakelijk geacht. Street: "Tien jaar geleden waren onze klanten bereid ongeveer een uur te rijden om een John Lewis-winkel te bezoeken. Nu is die tijd gereduceerd tot maximaal 20 minuten." Het bedrijf heeft onderzocht waar grotere groepen typische John Lewis-klanten wonen en zo bepaald waar het concern winkels moet vestigen zodat 80 procent van de totale Britse bevolking binnen 20 minuten een filiaal kan bereiken.
Volgens Street heeft John Lewis de online/offline dynamiek uitgevogeld. John Lewis hanteert drie formats ten einde alle soorten klanten en aankopen te faciliteren. Het bedrijf opereert grote warenhuizen (flagship stores), speciale home stores en gaat binnenkort van start met een nieuw flexibel format, een 'afgeslankte' versie van de reguliere warenhuizen.
Het openen van regionale flagship stores wordt teruggeschroefd. Hoewel John Lewis nieuwe filialen blijft openen is dit laatste format minder belangrijk geworden voor het bedrijf. "Het zullen er uiteindelijk een stuk minder zijn dan we een jaar of vijf, zes geleden hadden gedacht."
John Lewis telt momenteel 29 warenhuizen en 8 interieurwinkels in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast opereert het concern 279 Waitrose supermarktfilialen. De jaaromzet bedraagt circa 8,7 miljard pond.