Traced Good wil betere leefomstandigheden in Nepal
bezig met laden...
‘On
Wiersma sloot zich aan bij Clean & Unique, een platform van startende ontwerpers en kleine modelabels die ‘eerlijke en groene kleding’ willen maken. Naast Traced Good zijn onder andere modemerk Studio Jux en conceptstore Charlie + Mary aangesloten bij het platform. Voor de productie van de tassen, sjaals en poncho’s van Traced Good werkt Wiersma samen met bedrijven die fair trade gecertificeerd zijn. “Dat betekent voor de medewerkers: goede werktijden met pauzes, vakanties en mogelijkheden voor bijscholing. Ik vind het erg belangrijk dat de medewerkers de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen,” vertelt Wiersma.
Oprichtster en ontwerpster Wiersma is pas een paar jaar haar creatieve kant aan het ontplooien. Ze volgde een economische opleiding en werkte bij multinationals op marketing- en communicatieafdelingen. “Fashion was mijn hele leven al een passie,” vertelt ze. “Ik hoop nu dat mijn economische achtergrond goed van pas komt bij het ondernemen.”
Internationaal ondernemen is volgens Wiersma: inlevingsvermogen tonen en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Tijdens reizen door Azië en Afrika werd haar droom voor een eigen label steeds groter en in Indonesië produceerde ze haar eerste lederen tas. In Marokko doorliep ze het gehele proces: bezoeken aan looiers en toeleveranciers van leder, fabrieken en veeboeren op het land. Maar uiteindelijk koos ze voor Nepal als productieland. “Met Traced Good wil ik bijdragen aan lokale verbetering van leef- en werkomstandigheden van de arbeiders daar. De bevolking van Nepal groeit nog steeds en de voedseltekorten nemen toe.”
Internationaal ondernemen is verantwoordelijkheid nemen |
Op de modebeurs de Modefabriek in de Rai in Amsterdam, op sectie Mint, lanceert Wiersma haar webshop en zal de accessoirecollectie voor het eerst te bewonderen zijn. Ze streeft naar een aantal verkooppunten bij modeboetieks in het midden- en hoogsegement, waar haar accessoires met verkoopprijzen variërend van 79 euro voor een kleine suède tas tot 239 euro voor een poncho, goed tot hun recht zullen komen. Wiersma: “Ik wil het voorlopig nog selectief in de markt zetten en hoop vooral dat winkeliers het verhaal over de fair trade-productie aan hun klanten kunnen meegeven.”